ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Upplöst äktenskap  (läst 1221 gånger)

2008-02-18, 20:10
läst 1221 gånger

Utloggad Mårten Swärd

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 876
  • Senast inloggad: 2020-03-08, 18:06
    • Visa profil
    • mygen.atavus.se
När Erik Andersson i Brosmåla, Nottebäck församl. dör (Nottebäck E:1 1813-12-23, GID:459.32.84500) så står det inom parantes i dödboken upplöst äktenskap. Är betydelsen samma sak som skiljsmässa? Det känns ju ganska uppenbart att äktenskapet upplöses i och med att han dör så jag antar att det inte är det som åsyftas..  
 
Det står ingenting om något upplöst äktenskap i husförhörslängden konstigt nog.. Kan han de ha upplöst äktenskapet på hans dödsbädd??
 
Mvh Mårten

2008-02-18, 20:41
Svar #1

Utloggad Neta Hedberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 437
  • Senast inloggad: 2024-02-27, 09:02
    • Visa profil
Mårten, om på samma uppslag så står det upplöst äktenskap vid majoriteten av attesterna. Dock inte om den döde är ett barn eller änka. Jag tror tvärtemot dig att prästen menade just det att äktenskapet upplöstes i och med att en person dog.

2008-02-18, 20:59
Svar #2

Utloggad Mårten Swärd

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 876
  • Senast inloggad: 2020-03-08, 18:06
    • Visa profil
    • mygen.atavus.se
Ja det har du rätt i, det missade jag! På något vis känns det lite märkligt att det ska behöva förtydligas så pass att han var tvungen att skriva det..  Att äktenskapet inte hade upplöst fast den andra personen låg några meter under mark däremot känns lite mera märkligt.
 
Jag får Tack för synpunkterna! Nu så slipper man fundera något djupare på detta längre.
 
Mvh Mårten

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna