ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Uppkastande i kyrkan  (läst 909 gånger)

2013-10-06, 20:57
läst 909 gånger

Utloggad Lina Libell

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 351
  • Senast inloggad: 2018-05-30, 11:42
    • Visa profil
Jag håller på och läser i Kalvsvik i Kronobergs kyrkoräkenskaper och har stött på några kvinnor som 1670 och 1672 betalat för något som ser ut som uppkastande eller uppkastningar i eller till kyrkan. Är det någon som stött på utrycket och vet vad som menas? 
 
Jag försökte googla men hittade bara någon enstaka sida om någon som fått böta för att ha varit full och illamående i kyrkan. Det är ganska stora belopp som betalas in, vilket kanske kan stämma med en bot för att ha skändat kyrkorummet. 1670 betalade Ingeborg Birgersdotter i kalvshaga vad jag tror är 1 mark och 12 öre, medan ett bröllopspar samma år betalade 16 öre [Kalvsvik kyrkoräkenskaper LIA:1 sid 28]

1672 betalade Botill i Kråketorp och Kerstin vardera 24 öre medan olika gårdar betalade 8, 16 eller 24 öre för kyrkobänken och ett bröllopspar 16 öre [Kalvsvik kyrkoräkenskaper LIA:1 sid 21]. 

 
 
Det hela väcker en mängd frågor. Kan det vara något annat som menas, en kyrktagning eller liknande ceremoni på 1600talet? Men varför skulle det vara dyrare än ett bröllop? Om det verkligen gäller kräkningar, varför gäller de fall jag hittat (och exemplet jag hittade på google) bara kvinnor? Män blir väl också fyllesjuka?

2013-10-06, 23:16
Svar #1

Utloggad Irma Ridbäck

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 547
  • Senast inloggad: 2016-01-03, 12:11
    • Visa profil
    • www.ir-text.se
Kan det röra sig om kvinnor som i början av havandeskapet mått illa, utan möjlighet att snabbt komma ut från kyrkan?? Den som då mår illa, av lukter eller annat, kan inte stoppa kräkningen. Har du kollat om de födde barn senare?
 
mvh
Irma

2013-10-07, 08:35
Svar #2

Utloggad Vincent Eldefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2571
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 23:52
    • Visa profil
    • Släktingar.se
Det var vanligt att männen drack på söndagarna. De flesta gjorde det efter gudstjänsten men en del började redan innan. Det kunde bli ett rättsfall om man var full och kräktes i kyrkan. I detta fall handlar det ju dock om en kvinna så det är troligare att det var mer oskyldigt, t.ex. på grund av magsjuka eller graviditet.
 
(Meddelandet ändrat av vineld 2013-10-07 08:36)
Sveriges största genealogiska databas med verifierad information:
https://www.slaktingar.se/

2013-10-07, 14:29
Svar #3

Utloggad Bengt Nilsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 324
  • Senast inloggad: 2015-04-20, 21:31
    • Visa profil
Ett i sammanhanget mycket användbart verk är Göran Malmstedts Bondetro och kyrkoro (2022). På s. 46 ff. redogör han för några exempel på orenade kyrkor och hur sådana ärenden hanterades.
 
Fylleri var, enligt Malmstedt, en mycket vanlig orsak. Det var inte bara män som hade druckit för mycket. Elak lukt från gravar under kyrkans golv var ett annat skäl.
 
 
(Meddelandet ändrat av Benoi 2013-10-07 14:55)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna