ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Tröska och kasta  (läst 8161 gånger)

2005-11-05, 10:51
läst 8161 gånger

Utloggad Inga Emanuelsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 78
  • Senast inloggad: 2018-01-01, 19:37
    • Visa profil
Hej,
 
Läser i ett gammalt brev om hur man hade tröskat sin säd.
 
 Har lånat ett motortröskverk och det var så bra för vi fick både tröskat och kastat samtidigt på en enda dag...
 
Vad menas med kastat? Är det rensa rent säden ?
Men gjordes inte alltid det samtidigt i tröskverk ? Vad använde man annars - om inte detta motortröskverk hade lånats ?!
- Tröskverk och Kastmaskin ?!!!
 
mvh
inga emanuelsson

2005-11-05, 13:56
Svar #1

Rune Edström (Rune)

Hej Inga
Slaga för att tröska och en träspade för att kasta dråsen för hand, kanske.
 
Hade dom ett tröskverk förut så var det nog ett som drogs för hand av två starka karlar. Allt från kornneken eller kärven kom bara ut på golvet framför. Där stod en med räfsa och tog bort halmen medans kornet föstes åt sidan när det blev för stor hög. För att om dom hade ett kastverk, som mindre välväxta män orkade dra ensam, skyfflas till den som matade det. Hade dom inget kastverk, slängde dom iväg det med träspaden. Det tyngsta kornet kom längst bort.
mvh
rune

2005-11-06, 12:06
Svar #2

Utloggad Inga Emanuelsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 78
  • Senast inloggad: 2018-01-01, 19:37
    • Visa profil
Jaha, det fanns alltså en slags kastmaskin! Kastverk kallar du det. Det var alltså en särskild maskin som man skyfflade in den söndertröskade neken i och som sållade bort skräpet... Alternativet var att kratta/rensa bort
detta för hand...Dvs. det blev dubbelarbete mot att köra allt i tröskverk som också sorterade bort skräp/halmen?!
 
mvh
inga

2005-11-06, 12:35
Svar #3

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Rune,
Har letat på nätet efter bilder på en kastmaskin utan att lyckas. Blir osäker på om det kan ha varit den maskin med vev och trumma som stod på logarna i Småland i min barndom (50-talet). Kommer mest ihåg att det var spännande att få upp farten på den, men som man också skulle lätta vaa - då den väl kunde vara farlig...
Hade någon typ av matarbord i ena änden, en stor trumma och ett utsläpp i den andra. (Obs! inget skämt)
Vänligen,
Olle Elm
Vänligen,
Olle Elm

2005-11-06, 12:56
Svar #4

Utloggad Arne Berg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 84
  • Senast inloggad: 2023-01-24, 19:26
    • Visa profil
När man rensar säden så används det faktum att kornet är tyngre än skräpet än idag. Nu är det säkert datastyrda maskiner. Förr så användes en kastskovel. Man tog lite orensad säd och kastade. Längst bort hamnade den finaste säden och närmast agnarna. Halmen var redan ursållad. Senare så kom rensmaskiner (harpor) som vevades för hand. Senare kom självrensande tröskverk när det fanns motordrift.   Arne

2005-11-06, 14:33
Svar #5

Rune Edström (Rune)

Jodå Olle jag tror säkert det var rätt maskin, utan att ha sett den.
 
Alldeles riktigt Inga. Tröskningen var ett arbete med en hel massa männskor när det tidigaste och enklaste tröskverket kom. Vid tröskning med slaga kunde ju i nödfall vara ensam på logen. Vid tröskverket behövdes 2 st som drog verket (obs slavgöra, för det var tungt att hålla nog fart, i synnerhet om den som mata inte skicka in i sakta mak), 1 som la neken på bordet så 1 som mata in i verket fick den omhand, 1 som skaka om halmen som kom ut så det inte följde med korn och kanske 3-4 st som bar iväg halmen dit den skulle lagras.
 
Goggla lite på tröskning och hitta  
 
http://hem.passagen.se/kulturarv/troskning.html
 
Det som kallas harpa var mycket högre och längre och med tak som jag minns och kallar kastmaskin, men principen är nog samma.
En Iljas med familj sålde 2000 liter rensade lingon ett goår på lingonfronten, till militären på I 20 och han använde kastmaskinen för rensning.
 
Sånt stifttröskverk som finns på bild har jag varit med om i verkligheten. Och tog undan halmen som kom ur det.
Det modernare som är på senare bilder har jag stått och matat åtskilligt. Då behövdes inga personer efter verket, bara den som bytte säckar för kornet som kom ut. Han passade verket sa man.Halmen åkte ner i en kombinerad hack och fläkt som blåste det dit halmhacket skulle. På senare tid mest till en eld som brände opp den. Annars till ett halmhus som man tog strö under djuren från.
 
På senare tid hade man en speciell kniv, fastbunden på handen, som man skar av snöret som var kring neken.  Även om handen var öppen gick det skära av snöret, för kniven satt fast.Förut var en morakniv som gällde.
mvh
rune

2005-11-06, 15:52
Svar #6

Kirsti Ervola

Hej, här ett par kastverk l. rensmaskiner, typ äldre:

 
Mvh KE

2005-11-06, 17:02
Svar #7

Olof Almkvist

Även jag har sett sådan motortröskverk som gick med banddriven elmotor. Den hade en trumma där det satt knivar och i hölljet satt det också knivar så man får vara försigtig då man kör den...

2005-11-06, 18:53
Svar #8

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Tack Kirsti!
Bild nr 1 är min modell.  
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2005-11-06, 20:03
Svar #9

Rune Edström (Rune)

Bild 1 är den typ även jag minns
mvh
rune

2005-11-07, 00:40
Svar #10

Utloggad Mikael Edberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 532
  • Senast inloggad: 2016-01-19, 21:32
    • Visa profil
    • hem.bredband.net/mikedb/slaktindex.htm
Kastmaskin användes än idag av mina föräldrar på deras lilla skärgårdsjordbruk i norra Kalmar län.
Indata är orensad säd från skördetröskan och utdata rensad säd för såmaskinen. Används den orensade säden fastnar strån och annat större skräp i såmaskinens rör och hindrar kornen att hamna i jorden.
Här är en bild av en av de två som finns på gården, som inte är i bruk idag. Men förutom att den andra är blåmålad är de av samma modell.
Jag har för mig att kastmaskin kallas vanna i bouppteckningar. Men är inte helt säker på att det är exakt samma sak.
 
/Mikael
 

2005-11-07, 09:04
Svar #11

Utloggad Marita Persson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 430
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 22:08
    • Visa profil
Hej Mikael m.fl.!
 
Vanna var en korg som användes vid finrensning av säd. Med hjälp av den kastade man upp säden i luften så att de lätta agnarna blåste i väg.
 
Mvh Marita
Jag har ett register till Viste härads domböcker och kan söka personer åt dig. Registret täcker hittills nästan hälften av åren mellan 1680-1736.
Socknar i Viste härad under den tid var Bäreberg, Främmestad, Malma, Sparlösa, Bjärby, Flakeberg, Hyringa, Längnum, Tengene, Trökörna och en del av Levene

2005-11-07, 09:31
Svar #12

Utloggad Allan Hansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 219
  • Senast inloggad: 2013-11-24, 12:21
    • Visa profil
Rörande vanna skriver Nordisk Familjebok, andra upplagan:
 
Fläktvanna:  Fläkt, landtbr., maskin, på
hvilken frö eller säd rensas från främmande
inblandningar med tillhjälp af en stark luftström,som frambringas af roterande fläktvingar.  
 
Den maskin som Mikael fotograferat är nog en fläktvanna.  
 
Nils-Arvid Bring?us ger i boken Arbete och redskap följande upplysning om sädesrensning:
 
Efter tröskningen varigenom säden frigjordes ur axen bortskildes agnarna genom att sädeshögen upprepade gånger sållades genom ett grovt rissel. Därefter kastades säden med handskovel tvärs över den rensopade logen, varvid den tunga säden föll längst bort och slösäden närmast kastaren. En sista finrensning kunde ske genom att säden i små mängder kastades upp i luften med dryftetråg. Detta skedde ofta ej förrän den torkade säden skulle malas. I Östsverige med tyngdpunkt i Mälarbygden har säden i stället finrensats med en vanna, ett skäppliknande redskap bestående av ett brett spån svept runt en träbotten med den främre sidan framåtböjd. Detta redskaps spridning till Sverige har tillskrivits hansatidens köpmän.

2005-11-07, 11:13
Svar #13

Utloggad Marita Persson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 430
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 22:08
    • Visa profil
Hej Allan!
 
Står det möjligtvis när fläktvannan började användas?  
Jag har ej sett den i bouppteckningar. (Jag har mest läst bouppteckningar från 1700-talet och första hälften av 1800-talet.)
 
Hej Kirsti!
 
Var fann du de fina bilderna på kastverken?
Ett kastverk som liknar den övre modellen har jag sett i mina hemtrakter i Västergötland.  
 
Mvh Marita
Jag har ett register till Viste härads domböcker och kan söka personer åt dig. Registret täcker hittills nästan hälften av åren mellan 1680-1736.
Socknar i Viste härad under den tid var Bäreberg, Främmestad, Malma, Sparlösa, Bjärby, Flakeberg, Hyringa, Längnum, Tengene, Trökörna och en del av Levene

2005-11-07, 12:07
Svar #14

Utloggad Allan Hansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 219
  • Senast inloggad: 2013-11-24, 12:21
    • Visa profil
Dessvärre står inget i mina källor om när fläktvannor kom till användning. Men det fanns en uppgift om att tröskverk började komma till bredare användning på 1820-talet. Förmodligen började man mekanisera rensningen av säd vid samma tid. Det var ju en hel del arbete som kunde sparas där.
 
I nordisk Familjebok, andra upplagan, finns en intressant artikel om sädesrensningsmaskiner. Man hittar Nordisk familjebok här: http://runeberg.org/nf/

2005-11-07, 12:22
Svar #15

Utloggad Mikael Edberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 532
  • Senast inloggad: 2016-01-19, 21:32
    • Visa profil
    • hem.bredband.net/mikedb/slaktindex.htm
Hej Marita och Allan,
Ni har båda rätt.
Vannor finns i olika former och den jag fotograferat är definitivt en kastvanna.
Jag har även stött på ordet sädesvanna.
Enligt bl. a. Svenska Akademien kan vanna också vara ett verb, synonymt med dryfta och rensa.
 
Svenska Akademiens Ordlista, sjätte upplagan (1889) skriver:
Dryfta (-ade) t. Eg. vanna, rensa säd;
 
Kastvannan hos oss har dock alltid kallats kastmaskin för att återkoppla till första inlägget i tråden.
 
Mvh/
Mikael

2005-11-07, 12:32
Svar #16

Utloggad Mikael Edberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 532
  • Senast inloggad: 2016-01-19, 21:32
    • Visa profil
    • hem.bredband.net/mikedb/slaktindex.htm
Sorry,
Menade förstås fläktvanna när jag skrev kastvanna ovan.
Slarvigt.
 
/Mikael

2005-11-07, 17:04
Svar #17

Kirsti Ervola

Hej Marita,
bilderna härstammar från en websida av Instutionen för kulturforskning vid Helsingfors Universitets Humanistiska fakultet. Sidan innehåller många bilder av redskap som förr i tiden användes för att rensa säd, från enkla öskare till dessa avancerade maskiner. Så fast sidan är på finska, sätter jag länken länken här.
Mvh KE

2005-11-07, 19:11
Svar #18

Rune Edström (Rune)

Hej Kristi
Det var nån svensk sida jag leta efter med samma slags bilder å inte hitta när jag leta. Så Finland har bättre ordning på sånt. Tror inte det var fel på den som letade, men mycke möjligt.  
rune

2005-11-08, 23:02
Svar #19

Utloggad Marita Persson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 430
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 22:08
    • Visa profil
Hej Kirsti!
 
Tack för länken! Synd att mina språkkunskaper i finska inte sträcker sig längre än till en finsk version av Imse vimse spindel.  
 
Mvh Marita
Jag har ett register till Viste härads domböcker och kan söka personer åt dig. Registret täcker hittills nästan hälften av åren mellan 1680-1736.
Socknar i Viste härad under den tid var Bäreberg, Främmestad, Malma, Sparlösa, Bjärby, Flakeberg, Hyringa, Längnum, Tengene, Trökörna och en del av Levene

2005-11-13, 10:27
Svar #20

Utloggad Inga Emanuelsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 78
  • Senast inloggad: 2018-01-01, 19:37
    • Visa profil
Hej.
 
Jag måste tacka alla för inläggen. Att det fanns så mycket att intressant att resonera om beträffande kastmaskin anande jag inte. Mycket intressant, läsvärt och trevligt med alla synpunkter.Samt de trevliga bilderna!
 
mvh
inga

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna