ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: """"till galge och gren""""  (läst 1338 gånger)

2005-01-23, 18:12
läst 1338 gånger

Utloggad Ylva Silverbern

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 514
  • Senast inloggad: 2021-12-27, 17:57
    • Visa profil
I domboken för Listers härad 1645 (dansk tid) blir en tjuv dömd at straffis till galler och gren. Det där med galler är väl inte så underligt, men vad kan det vara för gren som åsyftas?
Fortsättningen på uttrycket är minst lika kryptisk: banden sine roster igien (åtminstone tror jag att det står så). Det kanske är något mycket ålderdomligt uttryck; sagt i en följd så rimmar det ju.
 
Någon som vet eller vill gissa?
 
Vänliga hälsningar
Ylva

2005-01-23, 19:11
Svar #1

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Jag vill gissa!
 
Gren borde betyda att han ska hängas. Galler kanske att han steglas. Den kryptiska fortsättningen, vet ej.
 
Galler, ska det inte vara galge förresten?

2005-01-24, 07:47
Svar #2

Utloggad Rolf Liljhammar

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 466
  • Senast inloggad: 2010-12-03, 04:58
    • Visa profil
Hej Ylva!
Anders är inne på rätt spår, uttrycket är: dömes till galge och gren enligt Lars Levander's Brotsling och bödel  sid 244 i 1975 års upplaga.
Uttrycket är en kvarleva från den tid man hissade upp den dömde i ett träd.
 
 
Mvh
 
Rolf L

2005-01-26, 21:30
Svar #3

Utloggad Ylva Silverbern

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 514
  • Senast inloggad: 2021-12-27, 17:57
    • Visa profil
Anders och Rolf!
 
Ni har så rätt! Visst står det gallie och gren. Jag tänkte mig nog inte att tjuvnad bestraffades så hårt, utan hade väl någon slags föreställning om att han skulle hamna bakom galler och läste därför fel.
 
Tack för hjälpen!
 
Vänliga hälsningar
Ylva

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna