ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: """"Tack för hemma!""""  (läst 816 gånger)

2007-07-05, 18:05
läst 816 gånger

Åse Richardsson

Jag håller på att renskriva min farfars kärleksbrev till min farmor, skrivna 1924. Farfar inleder ibland sina brev med frasen tack för hemma, och jag förmodar att det betyder ungefär tack för senast. Eller vad menas egentligen? Jag har aldrig hört uttrycket innan och tycker att det låter ganska underligt. Är det dialektalt? Farfar bodde i nordöstra Skåne.

2007-07-06, 08:18
Svar #1

Utloggad Carin Olofsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5009
  • Senast inloggad: 2024-04-10, 15:20
    • Visa profil
    • Hembygdshistoria
Har inte heller hört uttrycket någon gång, men hittade ett exempel på det i  Projekt Runeberg. Tycker det verkar som om det är en välkomstfras från värden, men det framgår inte riktigt av sammanhanget vad det betyder.

2007-07-06, 18:16
Svar #2

Lennart Andersson

Jag har sett uttrycket några gånger (in på 1970-talet) i samband med att äldre släktingar tackade för senast. Man tackade väl för att man hade varit hemma hos någon. Mina exempel kommer från samma område som Åses (gränstrakterna mellan Skåne och Bekinge) så det kan nog vara ett regionalt uttryck.
 
/Lennart

2007-07-06, 20:44
Svar #3

Utloggad Annelie Gunnarsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 106
  • Senast inloggad: 2022-07-03, 09:32
    • Visa profil
Det stämmer bra att det är ett regionalt uttryck (nordöstra Skåne/Blekinge), som faktiskt används ibland än idag.  
Det är det samma som tack för  senast. Alltså man tackar värden då man möts nästa gång.
 
MvH
Annelie

2007-07-07, 07:49
Svar #4

Utloggad Yngve Karlsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 30
  • Senast inloggad: 2015-12-16, 03:37
    • Visa profil
Uttrycket har förekommit i andra delar av landet
Jag har hört det i gränstrakterna mellan Småland och Östergötland vid Vättern
Hälsningar Yngve

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna