ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Slag utan åkomma  (läst 754 gånger)

2006-11-28, 09:28
läst 754 gånger

Utloggad Setta Aspström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 86
  • Senast inloggad: 2017-04-24, 12:38
    • Visa profil
Hej! I en dombok (Ölands norra mot vintertinget 1814) har jag hittat följande mål i saköreslängden:  
Nr 188, Jämlikt kronolänsmannen O. Bramstedts påstående /.../ Pigan Maja Jonsdotter i Sättra till 24 Sk för slag utan åkomma, samt Bonden Nils Jaensson dersammastädes för dryckenskap till 1 Rdrd 32 Sk
 
Jag tolkar detta som att Maja har slagit till Nils, men att han inte fått något varaktigt men utav det, och att Nils vid tillfället var full (kanske han gjorde närmanden eller var otidig på annat sätt). Tyvärr är själva målet lika oläsligt som saköreslängden är tydlig, så jag får inte mycket ut av det. Vad tror ni om tolkningen?
 
Hälsningar Setta

2006-11-29, 09:13
Svar #1

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Hej Setta!
 
Nog verkar det som om du tolkat saken rätt!
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2006-11-29, 21:47
Svar #2

Utloggad Björn Engström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Senast inloggad: 2019-10-07, 10:24
    • Visa profil
Slag utan åkomma är sannolikt att varken blåmärke eller blodvite uppstår. Vid varje misshandelsmål anges särskilt om blodvite eller blåmärken uppkommer.
 
Björn Engström

2006-11-30, 08:16
Svar #3

Utloggad Setta Aspström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 86
  • Senast inloggad: 2017-04-24, 12:38
    • Visa profil
Tack Björn, jag har inte kollat på misshandelsmål förut så jag visste inte att man skrev så. Då blir det klarare för mig! Maja i exemplet ovan hade fött ett oäkta barn ett halvår tidigare, så kanske rörde sig bråket om detta, men det verkar ju som om häradsrätten tyckte att Nils hade betett sig värre om man ser till bötesbeloppet.
 
Hälsningar Setta

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna