ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 24 maj, 2011  (läst 3556 gånger)

2002-02-15, 17:06
läst 3556 gånger

Utloggad Sam Blixt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6336
  • Senast inloggad: 2019-04-23, 20:37
    • Visa profil
    • samblixt.se
Betyder på socknen och vid socknens slut samma sak, eller vad är skillnaden?
 
Det finns ofta istället för bostad i både födelseböcker, dödböcker mm.
 
MVH
 
Sam

2002-02-15, 18:46
Svar #1

Utloggad Bengt-Göran Nilsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4765
  • Senast inloggad: 2024-04-20, 12:23
    • Visa profil
    • goto.glocalnet.net/Kalixius
på socknen betyder åtminstone här uppe att man gick på socknen dvs man bodde ett tag bos varje bonde som stod för mat och hushåll.  vid socknens slut har jag inte stött på.

2002-02-15, 20:07
Svar #2

Peter Karlsson (Peterk)

Vid socknens slut lär nog kunna syfta på slutet av husförhörslängden har jag för mig; dvs bland obefintliga och andra 'svårplacerade' personer.. (Men det kan säkert vara galet)

2002-02-15, 20:50
Svar #3

Lotta Nordin (Lotta)

Betydelsen av på socknens slut (åtminstone i södra Skaraborgs län) var på tån eller på socknens mark, alltså där fattigt folk fick bosätta sig. På socknen betyder antagligen samma sak. Sen är det väl lite beroende på var i Sverige det förekommer.  
En allmänning som var oduglig till jordbruksändamål eller annat för bönderna, där fattiga fick bygga sina små stugor. Här på Öland säger man på malmen.
 
Mvh//
Lotta

2002-12-29, 21:00
Svar #4

Utloggad Peter Siljerud

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 130
  • Senast inloggad: 2024-04-15, 21:39
    • Visa profil
    • www.siljerud.com
Vanligen i födelseboken brukar det anges vilken gård föräldrarna bodde på. Men vad innebär det om det endast står att de är skrivna på socknen? På annat ställe står det på sockenförteckningen. Varför används detta generella begrepp och vilken innebörd har det?

2002-12-30, 01:13
Svar #5

Utloggad Björn Engström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Senast inloggad: 2019-10-07, 10:24
    • Visa profil
Det innebar att de inte var skriven på något visst ställe. De kan vara av och an bland obefintliga. I fängelse, på sjukhus , anstalt eller liknande kan ibland vara förda på socknen. Även fattighion som var går emilla (flyttande mellan gårdarna). Familjer som var tillfälligt vistande på annan eller okänd plats. Formellt ej utskrivna men ändå ej bosatta på någon gård.
Även skogsbostäder kunde vara skrivna på socknen, eftersom det inte fanns någon lämplig by. osv.

2002-12-30, 14:32
Svar #6

Utloggad Per Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1827
  • Senast inloggad: 2022-09-04, 21:36
    • Visa profil
Sidorna med de på socknen skrivns, utan fast bostad ... brukar stå i slutet av husförhörslängden, eller någon gång i anslutning till Fattigstugan. Där bör barnet med tillhörande familj finnas upptaget.
 
Per Thorsell.

2003-01-01, 14:31
Svar #7

Utloggad Peter Siljerud

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 130
  • Senast inloggad: 2024-04-15, 21:39
    • Visa profil
    • www.siljerud.com
Jamen, så var det. Tack för tipsen.

2003-02-15, 23:32
Svar #8

Lena Nilsson

Vad menas med att bo på socknen, och vad innebar det?
 
MVH
Lena Nilsson
 
 
Inlägget flyttades 18 februari 2010 från Hur gör jag: Socknen.
Camilla Eriksson, moderator

2003-02-16, 01:38
Svar #9

Utloggad Torbjörn Norman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1384
  • Senast inloggad: 2008-07-08, 22:32
    • Visa profil
Personer som är varaktigt intagna på ett ålderdomshem eller annan vårdinrättning kan ibland sakna adress i hemförsamlingen. Dessa pesoner var skrivna på socknen eller församlingen. Ofta sist i husförhörslängden där hänvisning kan finnas var de vårdas någonstans.
 
 
Inlägget flyttades 18 februari 2010 från Hur gör jag: Socknen.
Camilla Eriksson, moderator

2005-02-19, 08:49
Svar #10

Utloggad Heikki Särkkä

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2200
  • Senast inloggad: 2019-09-02, 15:00
    • Visa profil
Ett intressant parallelfall är finskans kylänloppu
'byets slut', av vilket byfattigtiteln 'kylänloppulainen' i Tohmajärvi i östra Finland.

2005-08-28, 10:22
Svar #11

Barbro Söderman

Vad innebar det för familjen att vara skriven på socknen?
mvh
Barbro Söderman

2005-08-28, 12:10
Svar #12

Utloggad Åke Bjurström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 10:23
    • Visa profil
Hej Barbro
 
Klicka på Sök på ord här till vänster, skriv sedan på socknen så får du 112 träffar.
Betydelsen är inte alldeles solklar men genom att kombinera svaren så får man en ganska klar bild.
 
Mvh Åke

2005-08-28, 12:44
Svar #13

Barbro Söderman

Tack!
Jag sökte på hela meningen och sen på bara socken utan att bli klokare. Den här varianten har jag inte sökt på. Tack!
Barbro

2005-08-28, 13:07
Svar #14

Barbro Söderman

HEj igen!
Nej mycket klokare blev jag inte. På Google finns lite mer, men det verkar svårt att veta vad det innebar riktigt för varje familj. Det kunde finnas olika förklaringar. Min fråga är nu om det kunde betyda att de inte bodde på någon av ägorna, kanske ingen visste var de bodde? De verkade ju finnas i socknen i alla fall enl anteckningarna. Jag forskar vidare i frågan.

2005-08-28, 18:33
Svar #15

Jan Ek (Janek)

Jag har uppfattat uttrycket skrivna på socknen som en bekräftelse på att de var beroende av socknen för sin försörjning, allt så inte en geografisk beskrivning. Om det var en vandring mellan gårdarna eller en annan lösning kanske inte alltid framgår. Men om det var församlingens fattigkassa som betalade ut pengar fanns väl alltid ett beslut som dokumenterade detta? Och i den mån dessa protokoll är räddade åt eftervärlden är det väl här man först bör söka svaret på vad för sorts arrangemang som gjorts. Eller har jag missförstått något?

2005-08-28, 19:09
Svar #16

Utloggad Marianne Valfridsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 132
  • Senast inloggad: 2011-01-11, 20:17
    • Visa profil
Min mormor och hennes halvbror blev på socknen skrivne när deras mor dog. Då var min mormor 11 år och hennes halvbror 9. Hennes far var död sen tidigare. Enligt uppgift blev min mormor då fosterbarn, bl a hos sin äldre bror. Hon står dock fortfarande skriven i sin hemförsamling på en sida som heter på socknen skrivne trots att jag vet att hon då bodde hos sin äldre bror och hans familj. Jag tolkar det som att församlingen bidrar med pengar för henne som fosterbarn.

2005-08-29, 08:21
Svar #17

Utloggad Per Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1827
  • Senast inloggad: 2022-09-04, 21:36
    • Visa profil
Man kan inte generellt utgå från, att personer på socknen var beroende av socknen för sin försörjning. Även om detta förhållande var vanligt, rör det sig om olika begrepp.  
På socknen skrevs de, som tillhörde socknens befolkning, men som inte hade någon bostad där. En vanlig företeelse var änkor som bodde hos vuxna barn i en annan socken. Den nya socknen ville inte ta in dem som som sockenbor, av rädsla för framtida försörjningsbörda. Därför blev de kvar i böckerna i sin tidigare hemsocken. Min morfars farfars mor är just ett sådant exenpel från mitten av 1800-talet. Hon var tämligen välbeställd, men skriven på socknen, eftersom hon i sexton år bodde hos sin son i en grannsocken. Ibland står den verkliga bostadsorten angiven i husförhörslängden.
 
Fattighjonen kunde på bo i fattigstugan, eller stadigvarande inhyses hos någon bonde, eller ambulerade mellan gårdar (sockengång). Endast i det sista fallet skrevs de på socknen.
 
När det gäller fosterbarn tycks de föras efter olika principer, beroende på förhållandena. I Eskilstuna, där jag följt några exempel, finns rubriken Stadens Fosterbarn. Där uppförs barn, som utackorderas i grannsocknanrna. De som har fosterföräldrar inom staden förs upp hos fosterföräldrarna. Detta gäller 1800-tal.
 
Per Thorsell.

2005-08-29, 08:29
Svar #18

Lena Persson

Som tillägg till Per Thorsells förklaring här ovan kan man nämna att vissa på socknen skrivna även var försvunna. Vissa USA-emigranter står kvar på socknen i resten av sitt liv, eftersom de flyttat utan anmälan.

2005-08-29, 13:07
Svar #19

Utloggad Ingegerd Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1336
  • Senast inloggad: 2016-08-21, 22:21
    • Visa profil
Bland mina anor har jag mormors far, som i slutet av sitt liv var på församlingen skriven i Karlskrona stadsförsamling i slutet av 1890-talet och fram till sin död i början av 1900-talet (har inte årtalet tillgängligt just nu). Det hade inte ekonomiska orsaker utan snarare att han inte bodde tillsammans med sin familj i 20:e qvarteret. Han var marinsoldat mot slutet av sitt liv (innan dess plåtslagare) och avled i Oskarshamn och blev begravd där.
 
Också i modern tid förekommer på församlingen skriven. Jag skulle själv har hört till den kategorin 1979-1988, åtminstone om jag får tro den man från en begravningsbyrå i Nyköping, som gjorde bouppteckningen efter min bror 1987. Orsaken var utlandsarbete. Men Huddinge församling skrev in mig i emigrantregistret i stället. Då fick väl Johannes församling skriva in mig som immigrant, när jag flyttade tillbaka till Sverige! Eller hur det nu löstes.
 
Ingegerd Johansson

2005-10-05, 21:13
Svar #20

Barbro Söderman (Bsm)

Tack Per mfl. Jag misstänkte att det kunde röra sig om något liknande som det Per beskriver, och det var därför jag ställde frågan från början.  Första tanken är ju att det rör sig om en hemlös fattig familj, men borde de då inte någon period ha hamnat på fattigstugan? Tack för alla svar, nu är jag lite klokare och forskar vidare ang förhållandena för just den familj där jag stötte på fenomenet. Jag misstänker att de var skrivna i socknen men inte bodde där.

2006-06-20, 23:53
Svar #21

Utloggad Annika Nygren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1643
  • Senast inloggad: 2024-04-22, 13:01
    • Visa profil
    • anygren.se
Vad innebär det att någon var skriven på socknen.  
 
Var det vara att man var fattig och utan bostad eller innebar det att socknen tagit ansvar för försörjningen på något sätt.

2006-06-21, 02:32
Svar #22

Utloggad Gunilla Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 620
  • Senast inloggad: 2020-02-28, 23:51
    • Visa profil
Var man skriven på socknen har man flyttat vidare utan attest, förr krävdes attest från prästen när man flyttade. Det fanns även något som hette inrikespass.
 
Det var så förr att den socknen man var skriven i var ansvarig för tex fattigvård inte den socken vedebörande dök upp i som behövde hjälp.
 
Läser man sockenstämmoprotokoll hittar man oftast någon som socknen försöker få betalt för, som är i en annan socken skriven.
 
Det kan tom vara så illa att en person som är på socken skriven har utvandrat.
 
Jag hittade en ana som var på socken skriven innan han dök upp igen och dog på socknens fattighus något år senare. Var han tillbringat de 10 åren mellan han blev änkling och till han skrevs på fattighuset är det ingen som vet.

2006-06-25, 00:19
Svar #23

Utloggad Annika Nygren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1643
  • Senast inloggad: 2024-04-22, 13:01
    • Visa profil
    • anygren.se
Tack för denna info, det var intressant.  
Det skulle då innebära att familjen givit sig av från socknen utan ta ut flyttningspass.  
 
Jag tittar i GID 243.12.84300, Tjällmo Östergötland. Istället för en gård står det Skrivna på socknen upptill och sedan räknas familjer upp på samma sätt som om det varit familjer bosatta på en gård. Anders Peter Jansson med hustrun Anna Stina Danielsdotter och barnen Mathilda, Anna Lovisa, Anders Fredrik och Per Johan finns noterade där och noterade som hitkom 1849.  Det var ganska många familjer som var noterade där så jag trodde det betydde att de var fattiga och inte hade bostad utan togs omhand av kommunen.  Tydligen var detta ett missförstånd. Kan man läsa om detta någonstans.    
 
1853 är sedan Matilda tillbaka och arbetar i Österby, Tjällmo. GID 243.14.14000. Men varifrån hon då kom har jag svårt att läsa.  Övriga familjen har jag tappat bort där.  
 
Kanske kan någon som är duktigare än jag läsa varifrån hon kom?

2006-06-25, 10:09
Svar #24

Utloggad Marianne Valfridsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 132
  • Senast inloggad: 2011-01-11, 20:17
    • Visa profil
Min mormor 11 år och hennes halvbror 7 år var skrivna på socknen som barn, när de blivit föräldralösa. Kan de då ha varit fosterhemsplacerade hos någon i samma socken utan att de varit skrivna hos den familjen? Jag vet att min mormor bodde hos sin äldre bror en tid i en annan socken, men då står hon skriven tillsammans med dem. Detta var ungefär 1912.

2006-06-25, 13:08
Svar #25

Utloggad Margareta Danielsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1568
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 22:55
    • Visa profil
Annika
Hon kommer från Ramboviken,Tjällmo GID 243.13.90700. Femte personen nedifrån.
Mvh Margareta

2006-06-25, 21:49
Svar #26

Utloggad Annika Nygren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1643
  • Senast inloggad: 2024-04-22, 13:01
    • Visa profil
    • anygren.se
Tack Margareta,  
Jag ser henne där men det var svårläst.  Tyvärr har jag dock fortfarande inte hittat föräldrarna till henne efter 1849 när de noterades som skrivna på socknen.  Jag hade hoppats att det skulle hjälpa att hitta henne. Jag får leta vidare.

2007-07-28, 17:28
Svar #27

Utloggad Elisabet Tornberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 171
  • Senast inloggad: 2022-09-05, 22:30
    • Visa profil
Träffade på uttrycket på socknen igår beträffande yngste sonen i en familj det gått utför för, på 1830-talet. Jag läste det som om han var bortlämnad, typ som fosterbarn. Sedan blev jag mycket förvånad när han fortfarande fanns med i hemmet i nästa hfl. Det Bengt-Göran Nilsson skrivit verkar ju därför högst troligt i detta fall. Hans två äldsta systrar bodde dessutom hos sin farbror under samma tid. Nu undrar jag om någon vet/tror att det är meningsfullt att leta efter honom på andra ställen också, samtidigt som han står skriven hos föräldrarna, men på socknen. Systrarna var ju inskrivna i hfl. hos farbrodern, men inte hos föräldrarna.  
 
Elisabet

2007-07-28, 17:44
Svar #28

Utloggad Elisabet Tornberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 171
  • Senast inloggad: 2022-09-05, 22:30
    • Visa profil
Tack! Kanske yngste sonen fanns i någon grannsocken? Jag får undersöka saken närmare, längre fram.
 
Elisabet

2007-07-29, 12:32
Svar #29

Utloggad Göran Stenberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3170
  • Senast inloggad: 2021-09-03, 16:24
    • Visa profil
På länsstyrelsens dataregister hände ännu på 1980-talet att de vänliga damerna uppgav på församlingen skriven om någon som saknade adress eller hade någon form av skyddad identitet.
GS

2007-07-29, 13:35
Svar #30

Utloggad Elisabet Tornberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 171
  • Senast inloggad: 2022-09-05, 22:30
    • Visa profil
Göran!
 
Tack för detta klarläggande!
 
Jag har börjat fundera på om min pojke född 1834 skriven på socknen möjligen kan ha bott hos släktingar till mamman i någon närliggande församling, efter att ha läst diskussionerna på anbytarforum. (Hans systrar bodde ju hos faderns bror). Det innebar ju i så fall att han saknade adress i Ytterby församling. Jag får forska vidare helt enkelt!
 
Elisabet

2008-02-27, 19:58
Svar #31

Utloggad Johanna Frostensson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 786
  • Senast inloggad: 2011-01-18, 17:31
    • Visa profil
Kan då mitt egendomliga boende sockenhuset också få plats inom förklaringens ramar? Se Äldre ord och uttryck: Sockenhus

2011-05-24, 22:33
Svar #32

Utloggad Elin Wahlgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 293
  • Senast inloggad: 2012-12-26, 23:56
    • Visa profil
Vad innebar det att vara på socknen skriven? Jag har stött på en man i min forskning som jag undrar över. Vad hade han gjort för att hamna på socknen? Räckte det med att han avvikit från sin tjänst för att hamna på den sidan i husförhörsboken? Eller hade han gjort något värre? Går det att ta reda på?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna