ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Skrifva i mantal  (läst 539 gånger)

2004-07-12, 18:32
läst 539 gånger

Kjell Arnesson (Delphinus)

Hur skall följande text tolkas?
 
Wid idag hållen Sockenstämma hafva Hfverö Socknemän vägrat skrifva innehafvaren häraf i  
mantal, hvilket intygas af Hafverö den 2 December 1838.
                                                                 Pehr Svedberg
 
Denna text är skriven på baksidan av en flyttattest där personen (som bär epitetet mindre vetande drängen) flyttat till Hafverö 1838-10-01.
 
mvh Kjell

2004-07-12, 19:30
Svar #1

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2047
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 13:42
    • Visa profil
Drängen var vad man i dag kallar utvecklingsstörd eller förståndshandikappad.
 
Redan när mantalssättningen tog sin början i slutet av 1630-talet (efter att först varit s k kvarntullslängd), undantogs vissa kategorier av människor, bl a ålderstigna och sjuka.
 
Drängen tillhörde säkert en sådan här kategori människor, vilket intyget från sockenmännen visar.
 
Mvh / Leif

2004-07-13, 08:42
Svar #2

Kjell Arnesson (Delphinus)

Tack Leif.
 
Om jag förstått dig rätt blev han alltså befriad från skatt.
 
Det som förbryllar mig lite är att flyttattesten är kvar i utflyttningsförsamlingen, det verkar ha varit någon sorts skriftväxling i detta ärende.
 
mvh Kjell

2004-07-13, 11:00
Svar #3

Utloggad Per Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1827
  • Senast inloggad: 2022-09-04, 21:36
    • Visa profil
Kjell.
 
Det hela tyder på, att den mottagande församlingen vägrade honom inflyttning. Sockenmännen var mycket rädda att få försörjningsbördan för ej arbetsföra personer. Detta är ganska vanliga ärenden på sockenstämmor vid denna tid.
 
Per Thorsell.

2004-07-14, 14:30
Svar #4

Kjell Arnesson (Delphinus)

Tack Per.
 
Efter att jag lusläst hfl kan jag konstatera att han inte flyttat in i socknen, dessvärre har jag inte tillgång till utflyttningsförsamlingens hfl och kan därför inte se om han finns kvar där. Så din tolkning är nog den riktiga.
 
mvh Kjell

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna