ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Skena på wergeskallen  (läst 2518 gånger)

2010-05-23, 13:42
läst 2518 gånger

Utloggad Anneli Isaksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1060
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 19:48
    • Visa profil
    • www.kindsdombok.se
I Kinds häradsrätt AIa:3, 6 maj 1642 instämdes Helge i Rembo (Nittorp) för att han hade slagit Anders i Äspås (i Norra Hestra) tu kiötsår medh it spiut, och hans sohn Anders it kiötsår, Anders och Hans sohn sloge Hellie igien it kiötsår och en skena på wergeskallen.  
 
Skena är en skråma enl. SAOB, men vad kan wergeskallen vara? Någon del av huvudet?
 
Vänliga hälsningar
Anneli Isaksson
 
(Meddelandet ändrat av stormalen 2010-05-23 23:11)

2010-05-23, 19:01
Svar #1

Utloggad Stig-Ove Wisberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 867
  • Senast inloggad: 2016-04-06, 07:45
    • Visa profil
    • wisberg.se
Kan det vara någon del på en värja som han har skadat?
 
/Stig-Ove

2010-05-24, 09:15
Svar #2

Utloggad Anneli Isaksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1060
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 19:48
    • Visa profil
    • www.kindsdombok.se
Hej Stig-Ove!
 
Tack för ditt förslag. Jag är ännu osäker på vad det kan vara.
 
Första ledet av ordet wergeskallen är nog värja, men jag undrar om det ändå inte är någon del av kroppen, eftersom ordet skena (ska vara skeno, skrev av fel) enligt SAOB är  en skråma, (obetydligt) sår ....av (slag o. d. med) icke skärande föremål framkallad kroppsskada (innebärande bristning av hud l. muskel l. ben o. d.), kontusion l. benbrott ...
 
Om det kan vara ett värjegehäng, det som värjan hänger i, så var skadan kanske knappt värd att nämna. Baljan var troligen av läder och den satt i sin tur fast i ett tygband.
 
Det står inte vad Anders slog med men han lyckades i varje fall ge Helge ett öppet sår och det sista svårtolkade skeno på wergeskallen.
 
Som kuriosa kan nämnas att Anders påstod att Helge försökte muta lagläsaren med ett par strumpor och åtta pund näver för att få ett mildare straff, vilket Helge nekade till. Målet gick vidare till lagmansrätten för bedömning.
 
Vänliga hälsningar
Anneli Isaksson
 
(Meddelandet ändrat av stormalen 2010-05-24 22:42)

2010-05-24, 21:44
Svar #3

Utloggad Stig-Ove Wisberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 867
  • Senast inloggad: 2016-04-06, 07:45
    • Visa profil
    • wisberg.se
Handtaget på värjan kallas kavle, därefter kommer halsen och yttersta kulan kallas för knapp. Kan tänka mig att man någon gång kan ha kallat kulan för skalle då den sitter på en hals.  
Det är bara spekulationer och funderingar från min sida, har inga belägg för det. Kanske andra vet annorlunda?
 
Mvh
Stig-Ove
 
(Meddelandet ändrat av Wisberg 2010-05-24 21:48)

2010-05-24, 22:40
Svar #4

Utloggad Anneli Isaksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1060
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 19:48
    • Visa profil
    • www.kindsdombok.se
Det låter möjligt. Jag har också sett vapen från 1600-talet som kallas skålrapir, se http://bjorn.foxtail.nu/swords/5171hilt.jpg Ordet är kanske en värjeskål (wergeskallen). Om Helge hade ett sådant fint vapen, så var det nog värt att nämna skadan, även om det bara var en liten buckla.
 
Vänliga hälsningar
Anneli Isaksson

2010-05-24, 22:53
Svar #5

Utloggad Anneli Isaksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1060
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 19:48
    • Visa profil
    • www.kindsdombok.se
Här är en annan länk till en skålrapir från 1600-talet. Värjan på den förra länken var nygjord.
http://www.gotavapen.se/gota/blankvap/blankvapen_.htm
 
Vänliga hälsningar
Anneli

2010-05-24, 23:13
Svar #6

Utloggad Stig-Ove Wisberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 867
  • Senast inloggad: 2016-04-06, 07:45
    • Visa profil
    • wisberg.se
Skålen är ett mycket bra förslag. Var det då ett, som du säger, lite finare vapen så kan det mycket väl ha tagits upp i tinget.
 
/Stig-Ove

2010-05-25, 08:22
Svar #7

Utloggad Anneli Isaksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1060
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 19:48
    • Visa profil
    • www.kindsdombok.se
Hej Stig-Ove!
 
Det lutar nu mest åt att det gäller en värja, men då har jag problem med det första vapnet som Helge slår med. Det står tydligt att han slog Anders med ett spjut. Han kan väl knappast haft både ett spjut och en värja. Kan det vara så att det inte är ett spjut utan att vapnet som först nämns trots allt är en värja? Det verkar ju troligare att han bara hade ett vapen.
 
Vänliga hälsningar
Anneli

2010-05-25, 11:03
Svar #8

Utloggad Stig-Ove Wisberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 867
  • Senast inloggad: 2016-04-06, 07:45
    • Visa profil
    • wisberg.se
Hellie i Rimmabo å Crono hadhe slagit Anders i Espås tu kiötsår medh it spiut, och hans sohn Anders it kiötsår, och en skeno, på wergaskallen. Hellie sakfältes till 18 dr, och Anders och hans sohn huardera till 6 dr efter Sårmåla balken 10 cap...
 
Jag tror att värjan tillhörde sonen Anders. Fadern Anders hade fått två köttsår och sonen Anders ett köttsår och en skada på värjan. Kan det stämma tror du?
 
/Stig-Ove

2010-05-25, 12:34
Svar #9

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 22:22
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Det fattas ett stycke i ditt citat, Stig-Ove. Före och en skeno står ett tecken som hänvisar till några rader i marginalen:
 
Anders och hans sohn sloge Hellie igien it Kiötßår
 
Därefter följer alltså och en skeno, på wergaskallen.
 
Alla tre, Hellie, Anders och Anders son, sakfälldes enligt sårmålabalken. Alla tre borde därför ha tillfogat andra kroppsskada.
 
Och de skadar som Anders och hans son har givit Hellie är alltså ett köttsår och denna skeno på den mystiska wergaskallen. Om inte Anders och sonen gemensamt har orsakat köttsåret, så borde m.a.o. wergaskallen vara en kroppsdel som fått denna skeno.
 
(För den som vill läsa texten själv finns Kinds häradsrätt AIa:3 hos Arkiv Digital, längst ned till höger på sidan 31, bild 99.)
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2010-05-25, 13:54
Svar #10

Utloggad Kjell Arvidsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 172
  • Senast inloggad: 2015-05-11, 11:32
    • Visa profil
    • kjell.smult.com
Jag sökte lite andra stavningar och fann den här. Kan det vara en ledtråd?
 
1719-02-07 Dombok.
 
Försummelse av vargaskallen den 14 sistlidna april, instämda av länsman Hans Kristoffersson; Möllegården Jöns Matsson

2010-05-25, 14:48
Svar #11

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 22:22
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Sistnämnda vargaskallen lär, av omständigheterna att döma (alltså att några har instämts till tinget för att ha försummat dem), vara skallgång efter varg.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2010-05-25, 15:25
Svar #12

Utloggad Stig-Ove Wisberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 867
  • Senast inloggad: 2016-04-06, 07:45
    • Visa profil
    • wisberg.se
Hellie kan ju haft ett spjut i handen och värjan i ett gehäng. Under tumultet kan ju värjan ha fått sin skada. För att övertyga mig om att wergeskallen skulle vara en kroppsdel går det åt lite mer fakta.
 
/Stig-Ove

2010-05-25, 15:38
Svar #13

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 22:22
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Hur kan både Anders och hans son ha fällts enligt sårmålabalken om Hellie bara hade en kroppsskada?
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2010-05-25, 17:35
Svar #14

Utloggad Anneli Isaksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1060
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 19:48
    • Visa profil
    • www.kindsdombok.se
Intressant.
Helge har slagit Anders med ett spjut. Anders fick då två köttsår. Helge slog även Anders son Anders, som fick ett köttsår. Anders och hans son Anders slog tillbaka och Helge fick ett köttsår och en skråma under vargaskallet.
 
Vad tror ni om det här? I så fall är det ingen värja inblandad utan slagsmålet skedde under vargaskallet.
 
Jörgen, kan inte både Anders och hans son Anders ha orsakat en kroppskada eller är det så att en skråma också faller under sårmålabalken och därigenom får båda straff?  
 
Vänliga hälsningar
Anneli Isaksson

2010-05-25, 18:18
Svar #15

Utloggad Jan-Erik Björk

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 591
  • Senast inloggad: 2023-05-01, 21:23
    • Visa profil
Annelie
 
Jag lutar starkt åt din tolkning att det handlar om slagsmål under ett vargskall. Helge fick ju böta 18 marker för tre köttsår samt Anders d.ä. och Anders d.y. vardera 6 marker för köttsår och skråma.  
 
Bötesbeloppen stämmer med Såramålsbalken I (dvs sår med vilja) i IX avsnittet. Där står att förövaren ska böta 6 marker för varje hugget köttsår eller slagen full skråma. Det var högre böter för s.k. fulla sår eller avhuggna lemmar etc.
 
hälsn
Jan-Erik Björk
hälsningar
Jan-Erik Björk

2010-05-25, 20:19
Svar #16

Utloggad Stig-Ove Wisberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 867
  • Senast inloggad: 2016-04-06, 07:45
    • Visa profil
    • wisberg.se
Ja, det känns som om det börjar närma sig den rätta tolkningen. Wergaskallen kan mycket väl vara ett vargskall.
 
/Stig-Ove

2010-05-25, 23:32
Svar #17

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 22:22
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Först två kommentarer/förtydliganden om det jag har skrivit tidigare:
 
1) Att både Anders och hans son fick böta enligt sårmålabalken betyder rimligtvis att Hellie måste ha fått två kroppsskador, d.v.s. denna skeno/skråma är en skada på honom och inte hans värja. Annars måste Anders och sonen gemensamt ha orsakat det enda köttsåret, och hur skulle det i så fall ha gått till?
 
2) Eftersom Kjells dombokscitat gällde skallgång efter varg, så kan det inte vara aktuellt när vi letar efter det ställe som fick denna skeno/skråma.
 
Men - skulle wergaskallen kunna vara platsen/tillfället där bråket inträffade, alltså inte det som blev skadat? Jo, det står ju faktiskt ett kommatecken före på wergaskallen, så det är ju möjligt att det inte enbart hör ihop med en skeno, och därför skulle kunna vara ett skall där hela bråket ägde rum - men ett vargskall?
 
Varför skulle varg stavas med e? Felskrivning? Lokalt uttal? Eller är det bara ett slarvigt a?
 
Om det är en skallgång som avses, och det står werg- med e, och det inte är vare sig felskrivning eller lokalt uttal av varg, så är det alltså ett värjskall - men ett skall för att värja sig mot vad?
 
De som levde där i Kind för 368 år sedan skulle nog skratta gott - eller bara skaka på huvudena - om de kunde se hur vi vränger och vrider på texten och försöker att gissa vad det för dem självklara är för något...
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2010-05-25, 23:34
Svar #18

Utloggad Anneli Isaksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1060
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 19:48
    • Visa profil
    • www.kindsdombok.se
Tack för alla era idéer och ledtrådar. Nu tror jag att vi har fått fram rätt tolkning.
 
Vänliga hälsningar
Anneli Isaksson

2010-05-26, 00:33
Svar #19

Utloggad Stig-Ove Wisberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 867
  • Senast inloggad: 2016-04-06, 07:45
    • Visa profil
    • wisberg.se
Visst gick man skallgång efter varg. Sedan stavningen, för 368 år sedan var stavning inte prioritet 1. Det räcker att höja blicken uppåt på samma sida, närmare bestämt raderna 4 och 5, där samma skrivare har skrivit kundhe bewisa respektive kunde bewissa, det sista med det tyska dubbelesset, både kunde och bevisa stavas olika.  
Genom att diskutera olika tolkningar och komma fram till en godtagbar lösning tycker är positivt. Den som ledde in oss på den troliga lösningen tycker jag var Kjell som kom på vargaskallen.
I Dalins ordbok från 1860 kan man läsa SKALLA... 2) Hålla skalljakt. S. efter vargar.

2010-05-26, 00:55
Svar #20

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 22:22
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Självklart gick man skallgång efter varg - frågan är om det är det som avses i det här fallet.
 
Lika självklart är att stavningarna förr var 'efter behag' - men att stava ett ord på olika sätt är en sak, att stava så att innebörden ändras är något annat. Det är trots allt skillnad på varg och verg (värj).
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2010-05-26, 08:06
Svar #21

Utloggad Stig-Ove Wisberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 867
  • Senast inloggad: 2016-04-06, 07:45
    • Visa profil
    • wisberg.se
Bara det faktum att ett spjut var inblandat talar ju för att det var någon form av jakt. Det var inte något alldagligt vapen man gick omkring och bar på.

2010-05-26, 09:08
Svar #22

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 22:22
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Ja, och det talar för tolkningen av -skallen som skallgång - men det säger ju ingenting om vad werga- är (om nu andra bokstaven är avsedd som ett e). Skallgång kan ju vara en jakt på både djur och människor.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2010-05-26, 09:08
Svar #23

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Har ordet värja någonsin stavats med g?
 
Ordet Värja (vapnet) har sin ursprung av verbet värja (att försvara sig). I fornsvenskan hette det væria, i gotiskan warjan och på tyska wehren. Det inlånades tidigt i finskan där varjo betyder skydd, skugga.
 
Ordet varg är ett sk noa-ord, vilket menas ett ord, som man tillgrep i rädsla för att nämna djuret vid namn. I medeltida svenska betydde vargher en våldsverkare. Ordet är besläktat med tyska w?rgen, som betyder strypa.
 
Källa: Ord med historia, Gösta Bergman
Ann-Mari Bäckman

2010-05-26, 10:02
Svar #24

Utloggad Stig-Ove Wisberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 867
  • Senast inloggad: 2016-04-06, 07:45
    • Visa profil
    • wisberg.se
Vem vet, kanske det ska vara ett lite slarvigt a. I nr 7 ovanför står orden arf och skola, dessa a liknar mest ett e, om man nu inte stavade även dessa med e.

2010-05-26, 12:45
Svar #25

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 22:22
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
...om man nu inte stavade även dessa med e.
 
Jag kan inte se att det finns någon anledning att ironisera över att jag avstår från att gissa.
 
Att stavningen i gamla skrifter inte bara varierar från skrivare till skrivare, utan inte sällan också i ett och samma dokument - det är ingen nyhet. Och att bokstäver mycket ofta ser annorlunda ut än de 'borde' - det är naturligtvis inte heller någon nyhet.
 
Vid läsning av gammal skrift (och modern handskrift också för den delen... ) kan man därför inte bara tyda bokstav för bokstav, utan får av sammanhanget försöka att tolka vilka ord som står där, så att det blir en vettig mening av det hela. Detta är ju en självklarhet.
 
Men... Om det finns flera tolkningsmöjligheter, så får man antingen gissa eller avstå från tolkning. Jag väljer alltså det sistnämnda.
 
Det är naturligtvis fullt rimligt att det ska vara vargaskall, men så länge vi inte vet om det finns eller inte finns något som heter värjeskall, så tar jag alltså inte för givet att det inte ska vara det. (Värja då naturligtvis i betydelsen skydda/värna, inte vapnet värja.)
 
Och ja, jag har sett värja stavat med g, eller åtminstone gi. Stavningen kan ju som sagt variera...
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2010-05-26, 15:07
Svar #26

Utloggad Stig-Ove Wisberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 867
  • Senast inloggad: 2016-04-06, 07:45
    • Visa profil
    • wisberg.se
Så lätt det är att missförstå varandra. Det var inte på minsta sätt min mening att ironisera. Jag undrade bara om man eventuellt stavade med e.
Jörgen, jag vet inte om du har tittat på de orden innan du skrev eller om du bara förutsatte att jag skulle vara ironisk, annars tycker jag att du ska studera de bokstäverna och därefter ge din utlåtelse.
/Stig-Ove
 
(Meddelandet ändrat av Wisberg 2010-05-26 15:33)

2010-05-26, 20:04
Svar #27

Utloggad Anneli Isaksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1060
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 19:48
    • Visa profil
    • www.kindsdombok.se
Att wergeskall kan betyda skallgång efter vargar tycker jag låter som en rimlig tolkning i det här sammanhanget, inte mer än så. Säkrare blir det först när ordet wergeskall finns på ett ställe där det bevisligen handlar om en skallgång efter vargar.
 
Om jag hittar ordet igen under min fortsatta läsning av Kinds häradsrätt så hör jag av mig.
 
Vänliga hälsningar
Anneli Isaksson

2010-05-26, 23:05
Svar #28

Utloggad Stig-Ove Wisberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 867
  • Senast inloggad: 2016-04-06, 07:45
    • Visa profil
    • wisberg.se
Kanske Lagmansrätten kan ge ytterligare svar i frågan, målet hänvisades ju dit.
 
/Stig-Ove

2010-05-27, 09:03
Svar #29

Utloggad Anneli Isaksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1060
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 19:48
    • Visa profil
    • www.kindsdombok.se
Självfallet, men först när lagmansrätten för Västergötland blir tillgänglig via AD-online, så kan jag ta en närmare titt där. Från Holland är det för krångligt att forska i landsarkiven, för jag antar att det är där arkivet för lagmansrätten finns.
 
Vänliga hälsningar
Anneli Isaksson

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna