ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Rå och rör  (läst 3163 gånger)

2003-04-05, 11:43
läst 3163 gånger

Malena Magnusson

Jag har ,under mitt letande efter textstycken där min gårds namn förekommer, råkar på detta uttryck rå och rör som jag inte riktigt kan få grepp på.
 
Utdrag ur texten på sid 99 i boken Härlöv - Ör, Fornminnen, kyrkor, herrgårdar Norra Allbo Hembygdsförenings Årsbok 1932-1933;
 
...Under huvudgården lydde dels det avhysta Ör Lillegård, dels Tubbatorp och Skåragård. Enär Örsholm var så bebyggt, att det kunde anses lämpligt till >>herremans boning och hemvist>>, och fru Stråle därjämte ägde åtskilliga djur på gården, gjordes ingen anmärkning mot säterifriheten. Ej heller kunde klander resas mot Tubbatorp i dess ställning av rå och rör.
 
Skall detta betyda att Tubbatorps gränser (=rå och rör?)angränsade mot Örsholms och det därför ansågs riktigt att det lydde under huvudgården?
 
Eller vad annars avses med uttrycket rå och rör?
 
Mvh
Malena Magnusson

2003-04-05, 12:49
Svar #1

Peter Karlsson (Peterk)

Jag klipper in ett svar från 1999 av Håkan Skogsjö som kar röra just detta..
 
Svar: Svensk uppslagsbok (1937) upplyser att ”rå och rör” är en äldre benämning på råmärken (alltså gränsmärken som utvisar var rågången mellan två fastigheter löper). En rå är en gränspåle, ett rör ett på ett visst sätt hopsatt stenröse.
Ett rå- och rörshemman var ett frälsehemman som låg inom samma bys rågång som det säteri varunder hemmanet lydde. Rå- och rörshemman åtnjöt sedan 1600-talet viss skattelindring. Sannolikt hänger noteringen du hittat samman med denna skattelindring. // Håkan Skogsjö

2003-04-05, 22:16
Svar #2

Utloggad Lars Nylander

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 627
  • Senast inloggad: 2023-07-08, 23:39
    • Visa profil
Rå och rör är väl fortfarande i bruk. När en gräns bestämts slår man ju ned ett rör i marken.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna