ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: På Landet  (läst 524 gånger)

2008-04-10, 22:16
läst 524 gånger

Arne Åkergren

I husförhörslängder för Jacobs församling i Stockholm stad står efter vissa personer På Landet Vad innebär detta ?
exempel: Bruks Patron Malmsten På Landet.
Oftast är detta skrivet efter finare personers namn.
mvh
Arne Åkergren

2008-04-10, 23:12
Svar #1

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Jag har råkat ut för samma, och i mitt fall betydde det att herrskapet ifråga hade en gård i Huddinge, där de bodde för det mesta, men även vistades i staden ibland.
 
Så det är ju bara att beta av Stockholms grannförsamlingar, och se om de finns där. Min familj hittade jag genom att försöka spåra alla barnen och se var de var födda, vilket lyckades till slut.

2008-04-11, 00:11
Svar #2

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Det står också relativt ofta på soldathustrur och deras barn i regementsförsamlingarna. Kanske bodde de kvar på hemorten?

2008-04-14, 15:13
Svar #3

Arne Åkergren

Tack för hjälpen!
Tyvärr blir det svårt att finna personens På Landet boende. Enligt efterforskningen kom han från Säter och avled  i Strängnäs och hade bohag i Hedemora samt var Bruks Patron i Arboga. Så jag får fortsätta söka.
MVH
Arne Åkergren

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna