ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Prästhustruns gångkläder 1738  (läst 1185 gånger)

2012-10-24, 08:24
läst 1185 gånger

Utloggad Christian Svensson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 304
  • Senast inloggad: 2023-04-04, 12:53
    • Visa profil
Från bouppteckning 1738 Glimåkra, Ö Göinge, Skåne kan man läsa om avlidna prästhustruns gångkläder. Bland annat hade hon en swart drect de dams manton Vad för typ av dräkt var det? Hur såg den ut?
Också ett swart bordalous scherff. Vad är det?

2012-10-24, 19:05
Svar #1

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5046
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 15:53
    • Visa profil
Hej Christian!
 
Jag har forskat lite kring dessa franska klädesplagg under 1700-talet (jag hittade själv en hel del sådana plagg i en skånsk adelsdams bouppteckning 1750, och blev nyfiken på vad det handlade om).  
 
Det första klädesplagget är en mantow (denna stavning finns upptagen i Svenska Akademiens Ordbok), vanligen stavat manto, ursprungligen från franskans manteau. Enligt SAOB är detta samma ord som mantel på franska, beskriver det som ett löst sittande, långt och vidt (finare) klädesplagg för damer och hänvisar till sidenmanteau, löst sittande, långt (finare) klädesplagg av siden för damer.
 
Det andra klädesplagget är bordalu, ursprungligen franskans bordaloue, enligt SAOB ett slags simpelt grått tyg som fick sitt namn efter den franske jesuitprästen L. Bordaloue (död 1704) med anledning av hans kamp mot lyxiga klädedräkter. I detta sammanhang (bouppteckningen 1738) verkar det dock handla om ordets lite senare betydelse, (förr) ett slags franskt linne- eller sidentyg. Scherff blir jag dock inte klok på, men skulle man inte kunna gissa att det helt enkelt är ett skärp i bordalu?
 
Mvh, Markus
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2012-10-24, 20:23
Svar #2

Utloggad Anna-Carin Betzén

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1112
  • Senast inloggad: 2019-10-28, 20:07
    • Visa profil
    • www.btz.se
Se vad SAOB skriver om skärp; bl.a.  
 
om band av tyg l. annat material l. långsmalt tygstycke använt ss. detalj i l. tillbehör till klädsel; dels om band av tyg l. annat material som anbringas kring livet (äv. en del av livet l. kring länderna) för att hålla ihop l. hålla upp klädesplagg (särsk. klänning, rock o. d.) l. i prydande syfte (jfr BÄLTE 1), dels: (praktfullt) band kring midjan l. snett över axeln, som användes ss. gehäng l. utmärkelsetecken o. d., numera bl. (mil.) om sådant band till militär uni form (förr särsk. ss. fälttecken, numera bl. ss. detalj i officerares paraduniform); fältbindel; förr äv. om ett slags axelsjal för kvinnor l. (allmännare) om långsmalt tygstycke använt av kvinnor ss. band om livet, axelsjal l. dyl.
 
Ett av exemplen på gamla stavningsvarianter är skärff (1775), och det är ju i princip samma stavning som scherff.

2012-10-25, 07:41
Svar #3

Utloggad Christian Svensson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 304
  • Senast inloggad: 2023-04-04, 12:53
    • Visa profil
Tack Markus  & tack Anna-Carin!
Det är inte mycket jag vet om damen ifråga, men nu vet jag iaf lite om hur hon klädde sig :-)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna