ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Namn, heder och värdighet  (läst 1327 gånger)

2013-02-20, 12:52
läst 1327 gånger

Utloggad Arne Wieslander

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 71
  • Senast inloggad: 2020-01-01, 09:38
    • Visa profil
Hej
Jag undrar om någon kan hjälpa mig att förstå innebörden av nedanstående, hämtat ur Sacklens läkarhistoria från 1823. För min anfader Magnus Wieslander, 37 år gammal, anges:
Erhöll år 1815 Professors, samt samma år Öfver-Fält-Läkares namn, heder och värdighet. Jag har läst på Wikipedia att en överfältläkare är ledamot i Medicinalstyrelsen och högste ansvarig för de militära hälso och sjkukvårdsärendena. Kan det verkligen vara rätt i detta fall? Eller är det en hederstitel? I så fall, hur fick man en sån. Hur många fick etc.
Hälsningar
Arne Wieslander

2013-02-20, 14:32
Svar #1

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5035
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 22:32
    • Visa profil
Hej Arne!
 
Jag kan åtminstone med säkerhet besvara en av din frågor, nämligen vad en titel av namn, heder och värdighet innebar. Wikipedia beskriver det utförligt såhär:
Namn, heder och värdighet, ofta förkortat n. h. o. v. i biografiska artiklar, är en äldre svensk beteckning på en hedersutnämning till en statlig tjänstetitel, normalt en högre titel där innehavarna utsågs av regeringen, det vill säga på den tiden formellt av Kunglig Majestät. Exempel kunde vara professorstitel, en militär grad, eller en högre statstjänstemannatitel. Att tilläggas n. h. o. v. innebar rätt att titulera sig med aktuell tjänstetitel (namn) samt att i formella sammanhang (exempelvis avseende bordsplacering) behandlas så som en innehavare av titeln (heder och värdighet). Dock följde ingen lön, pension eller beslutsbefogenhet med en n. h. o. v.-titel.
Jag skulle gissa att en person som tilldelades namn, heder och värdighet av en titel säkerligen hade utmärkt sig inom sitt område, och uppenbarligen hade Magnus Wieslander utmärkt sig så väl att han av K. M:t tilldelades både professors och överfältläkares titel, dock utan att behöva undervisa/forska eller deltaga i Medicinalstyrelsens möten. Det var alltså, som du gissar, fråga om en hederstitel (Wikipedia hänvisar även till uppslagsordet Honorärtitel).
 
Jag har i min egen forskning sett flera häradshövdingar som tilldelats landshövdings namn, heder och värdighet och därefter titulerats just landshövding, dock utan att ha styrt över något län.
 
Mvh, Markus
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2013-02-20, 15:02
Svar #2

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Min far hade en sådan professorstitel. Hans kollegor i Sverige och utomlands skrev till kungs och föreslog detta, med en CV och utlåtanden (han var en känd forskare, men först i sitt område så det fanns ingen professur. Det stämmer som Markus skriver.

2013-02-22, 13:57
Svar #3

Utloggad Arne Wieslander

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 71
  • Senast inloggad: 2020-01-01, 09:38
    • Visa profil
Hej Markus och Chris
Tack för klargöranden. Man blir ju nyfiken på bakgrunden till dessa utnämningar, dessutom två under samma år. Var tror ni att det går att hämta under lag till dessa ut6nämningar?
Vänligen
Arne

2013-02-22, 15:04
Svar #4

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
I Svars register över skrivelser till Kungl Majt finns han. Där kan du få datum och källa,sedan skriver du till Riksarkivet så får du kopia av handlingarna, det kostar lite men kan vara värt det.
 
Det finns en skrivelse daterad 23/1 1815, Lunds akademi till Kungl Majt (dte bör vara hans utnämningsansökan)
En daterad 20/12 1833, där han har alla titlarna och bor i Förslöv: Kammarkollegium till Kungl Majt
 En daterad 30/9 1818, från Statsberedningen till Kungl Majt
En daterad 28/4 1819 från Kristanstads landshövding till Kungl Majt

2013-02-22, 15:24
Svar #5

Utloggad Arne Wieslander

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 71
  • Senast inloggad: 2020-01-01, 09:38
    • Visa profil
Fantastiskt Chris. Fick du fram allt detta genom att söka i Svar? Eftersom jag bor i Stockholm så har jag nära till Riksarkivet.
Stort tack.
Arne

2013-02-22, 15:28
Svar #6

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Ja, de har ett register över skrivelserna. Då kan du ju gå till Riksarkivet personligen och se originalhandlingarna. Där finns säkert motiveringar till hans utnämning.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna