ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Måg, betydelse i början av 1800-talet?  (läst 2478 gånger)

2009-12-16, 12:08
läst 2478 gånger

Utloggad Johan Jonsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 9
  • Senast inloggad: 2016-12-24, 10:50
    • Visa profil
Jag är lite osäker på var jag ska lägga det här inlägget men jag hoppas att det passar under den här kategorin.
 

 
Den bifogade bilden kommer från Dals Ed (i Dalsland) AI:5 s. 37 och det är Cajsa Mattsdotter jag försöker följa bakåt och ta reda på vilka hennes föräldrar var. Tyvärr har jag inte lyckats följa henne bakåt i hf på vanligt sätt men jag har noterat att det på den bifogade sidan står Måg framför hennes make Lars Olsson.
 
Till att börja med undrar jag om ni håller med mig om att det är Måg det står framför Lars Olsson eller om det kan vara någonting annat det står?
 
Om vi antar att det verkligen står Måg framför Lars Olsson tycker ni då att jag kan ta för givet att det är den moderna betydelsen (se andra inlägg om måg på forumet) av måg som avses här, dvs att det är Kyrkov. Mattes Norgren och Elin Larsdotter som är föräldrar till Cajsa Mattsdotter?
 
Mattes och Elin fick en dotter Cajsa 1793 så på så sätt är det rimligt men när fick egentligen måg sin nuvarande betydelse? Tycker ni att jag gör fel om jag bara går på den här anteckningen om måg när jag fastställer Cajsas föräldrar?

2009-12-16, 13:24
Svar #1

Utloggad Monika Wilander

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2640
  • Senast inloggad: 2023-11-26, 16:39
  • Ha inte så bråttom bakåt! Nära forskning ger mer.
    • Visa profil
Johan!
Visst står det MÅg. Min uppfattning är att man brukar kunna lita på hur prästen beskriver släktskap. Den som står överst på sidan i husförhörslängden alt. först under gårdsnamnet utgör utgångspunkten. Därifrån utgår moder, fader, syster, broder, måg, svärmor, svärfar osv. Men man ska naturligtvis fortsätta leta efter vigselnotiser och annat som kan fastställa det hela. I min forskning finns det alltid en asterisk vid icke fullt fastställda samband. Sannolikheten är stor att Ditt spår är rätt.
 
Hälsn Monika W

2009-12-16, 15:16
Svar #2

Utloggad Johan Jonsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 9
  • Senast inloggad: 2016-12-24, 10:50
    • Visa profil
Tack för snabbt svar!
 
Du tror alltså inte att det är någon risk att prästen tänkt i den äldre betydelsen vilken ingift manlig släkting som helst när han skrivit måg?
 
Tyvärr verkar alla kyrkoböcker i Dals Ed förutom hf saknas för den aktuella perioden så jag har inte lyckats hitta några andra bevis för släktskapet.

2009-12-16, 22:59
Svar #3

Utloggad Kristina Gunnarsdotter

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6204
  • Senast inloggad: 2024-04-21, 18:20
    • Visa profil
Det står måg, och den som relationen pekar på står ovanför och han heter Mattes, precis som hustruns far. Det är rätt starka indicier. Titta förresten på födda 24 juli 1793...

2009-12-16, 23:59
Svar #4

Utloggad Stefan Dake

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2536
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 15:49
    • Visa profil
Jo, visst är Cajsa dotter till Mattes Norgren!
Det står att hon kom från Lerbäck 1817 och i den föregående husförhörslängden, AI:4, sid. 113 Lerbäck, finns hon både som Cajsa Norgren och som Cajsa Mattsdotter.
 

 
('vide infra' = 'se nedan')
 
Stefan
Stefan Dake

2009-12-17, 10:28
Svar #5

Utloggad Johan Jonsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 9
  • Senast inloggad: 2016-12-24, 10:50
    • Visa profil
Tack!
 
Anteckningen om Kajsa Matsdotter har jag sett på sidan 133 i AI:4 men den om Cajsa Norgren har jag totalt missat. Jag förstår dock inte hur prästen har tänkt här eftersom Kajsa Matsdotter har Ödebyn som inflyttningsort och inte se ovan. Hur ska detta tolkas?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna