ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: "Mindre för sig"  (läst 993 gånger)

2006-04-02, 16:50
läst 993 gånger

Utloggad Karin Edvardsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 200
  • Senast inloggad: 2023-08-07, 18:38
    • Visa profil
Vad har personen för diagnos när prästen i husförhörslängden skriver mindre för sig. Har påträffat en person i Gudmundrå 1889-1898 som har det tillägget efter sitt namn. Han är 22-27 år, ogift, bosatt hos sin mor och morföräldrarna och arbetar som bokförare. Hans mor har samma tillägg men också tilläggen fånig och sjuklig. Kan det vara något liknande Aspergers syndrom, eller en lindrigare form av autism?

2006-04-02, 23:18
Svar #1

Utloggad Ingela Martenius

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1489
  • Senast inloggad: 2013-10-25, 18:20
    • Visa profil
Kan det kanske betyda mindre försigkommen (man gillade förkortningar)? Vi kanske skulle säga lättare förståndshandikappad idag?
 
Ingela

2006-04-03, 00:57
Svar #2

Utloggad Tord Påhlman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2085
  • Senast inloggad: 2017-11-13, 21:51
    • Visa profil
Detta uttryck kanske förekommer än idag. Har hört det många gånger i södra Norrland i den betydelsen Ingela nämner.

2006-04-03, 11:28
Svar #3

Marianne Solli

Hei Karin.
 
Det faktum at personen arbeidet som bokfører tyder da ikke på at det var så mye i vegen med hans forstand. Kanskje hadde han en sykdom der han f.eks. hadde en form for tics, ukontrollerte bevegelser, som presten syntes var unormalt. Kanskje hadde han Tourettes syndrom?

2006-04-03, 17:50
Svar #4

Eva Leksell

Jag tycker man ska akta sig för att ställa nutidens diagnoser på människor från förr, särskilt när man bara har några enstaka ord i en husförhörslängd. Sedan beror det på i vilken kolumn anteckningen är gjord. Är det så säkert att det är en karaktäristik av personerna? Kan det inte syfta på deras ekonomiska ställning till exempel?
 
Karin, det vore bra om du kunde att lägga ut en bild av sidan.

2006-04-03, 18:42
Svar #5

Marianne Solli

Tja; det trengtes kanskje en bokfører selv om deres økonomiske situasjon eventuelt var dårlig, Eva. Jeg synes ikke det er noe som tyder på at her er STILT noen diagnoser i innleggene ovenfor, men folk har kommet med forskjellige innspill, og det er vel lov, - i alle fall helt vanlig her på forumet.

2006-04-04, 09:50
Svar #6

Utloggad Karin Edvardsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 200
  • Senast inloggad: 2023-08-07, 18:38
    • Visa profil
Tack för förslagen på vad det kan betyda. Jag är bara nyfiken på vad den som skrev anteckningen kunde mena med tillägget. Noteringen är gjord i första kolumnen,under rubriken namn, stånd, embete, yrke och näringsfång,(backsugu-, inhyses- och fattigdom), nationalitet (om främmande), lyten (svagsint, blinda, döfstumma). Direkt efter namnet.

2006-04-04, 09:56
Svar #7

Utloggad Karin Edvardsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 200
  • Senast inloggad: 2023-08-07, 18:38
    • Visa profil
Hur bifogar jag en bild? Hittar ingen funktion för detta.

2006-04-04, 16:43
Svar #8

Jan Wallander

Karin,
Jag undrar om inte för sig kan ses i betydelsen framfusig, angelägen och mindre för sig alltså kan läsas som tillbakadragen ev. blyg.
 
Under min uppväxttid i Västergötland kunde man höra att han var väldigt för sig när en person hade varit mycket angelägen.
 
Mvh
Jan W

2006-04-04, 18:15
Svar #9

Eva Leksell

Den fråga Karin ställde var vad personen har för diagnos när prästen skriver mindre för sig. Jag menar bara att man har för lite att gå på för att kunna spekulera i specifika sjukdomar eller psykiska handikapp.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna