ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Låst kassa  (läst 758 gånger)

2010-09-22, 21:10
läst 758 gånger

Utloggad Mats Johansson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 42
  • Senast inloggad: 2014-05-23, 19:06
    • Visa profil
I min forskning kring en familj fann jag en anteckning i fattigvårdens räkenskaper år 1804 att den elvaåriga dottern fått hjälp med dels sex skilling till en katekes, men också en riksdaler i låst kassa. Jag har inte lyckats hitta någon förklaring av detta begrepp. Är det någon som vet vad låst kassa innebar?

2010-09-25, 23:38
Svar #1

Utloggad Ulf Berggren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3749
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 00:38
    • Visa profil
    • www.stacken.kth.se/~ulfb/genealogi.html
Det låter som en motsvarighet till en låst bankbok.
Att riksdalern inte får användas förrän vid en viss ålder eller ett
visst tillfälle, t ex när hon gifter sig.
Ulf Berggren

2010-09-26, 20:10
Svar #2

Utloggad Rune Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1331
  • Senast inloggad: 2018-01-28, 11:18
    • Visa profil
Ulf är säkert inne på rätt innebörd av uttrycket. Jag har i bouppteckningar träffat på att omyndigas medel låses av förmyndaren att förräntas på bästa sätt och räntan får myndligen nyttja efter anfordran. Behövdes större belopp, exempelvis till kläder eller skor, fick förmyndaren ansöka hos tingsrätten att få ta ut det angivna beloppet.

2010-09-27, 09:34
Svar #3

Utloggad Mats Johansson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 42
  • Senast inloggad: 2014-05-23, 19:06
    • Visa profil
Tack Ulf och Rune. Ni har lett in mig på ett spår. Jag kan inte hitta familjen i husförhörslängden för aktuellt år, inte heller de enskilda medlemmarna. Modern var soldatänka, så det är mycket möjligt att hon inte längre kunde ta hand om sina barn, utan socknen hade placerat ut barnen i andra familjer. Då kan låst kassa betyda att riksdalern var öronmärkt för flickans behov av kläder och skor. Jag tror mindre på att flickan måste vänta till sin myndighetsdag för att få tillgång till riksdalern.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna