Hej Ralf!
Som historiker vet även Du, Ralf, att renässansen betydde i mångt och mycket ett fjärmande från den statiska människo- och världsbild som härskade under medeltiden. Jag vill förstås inte påstå något här om historieforskningen under renässansen. Detta gjorde jag inte heller i mitt förra inlägg. Vad jag menar, är att intresset för forskning väcks och experimenter blev allt vanligare. Detta medförde ju på inga vis några som helst enligt våra kriterier vetenskapliga resultat. Men metoden vi använder av i dag börjar nog formas då. Säkerligen kan vi inte använda strikt de nutida kriterierna på vetenskap (det är ju även tidsbundet!) för renässansen eller antiken. Enligt de nutida kriterierna skulle det inte väl ha funnits alls någon vetenskap under antiken och väl först under 1800-talet så småningom mera. Men vetenskap är ju alla de försök, som gjorts för att få veta. Ifall kriterierna inte ses i tidsperspektivet får vi nog säga adjö till 2000-talet vetenskap även snart!
Att jag inte avsåg historieforskningen och -skrivningen i det förra inlägget, var p.g.a. att jag inte håller historia som vetenskap (i stora drag så).
Du tar själv upp problemet med definitionen på det som kan kallas vetenskap. Perspektivet försjuts ju hela tiden. Kanske om 500 år anses våra metoder och resultat högst ovetenskapliga t.ex. på grund av helt nya grunder för verklig vetenskap.
Lite motstridigt säger Du, att begreppet 'medeltid' uppstod under renässansen. Det upplevdes som något passerat och förgånget. Detta kan bara ha en lineär tidsuppfattning som grund. Denna ändring av tidsuppfattningen har sin början i 1200-talets slut i väst-Europa.
Sedan är viktigt, att märka i utvecklingen, att 1700-talet i historieskrivningen var universalhistoriens tid. Detta har man numera lämnat bakom sig och koncentrerat på det särskilda. Inom historieforskningen sker paradigmskiftet nog ungefär vid 1810- och 1820-talet.
Sedan är det förstås så, att det ungefär ca. 1750 skedde en klimatförändring i den andliga/kulturella miljön i Europa. Förändringen var en förutsättning för resultat i nya metodläran i historieskrivningen i början av 1800-talet.