ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: I gården  (läst 976 gånger)

2012-01-02, 14:50
läst 976 gånger

Utloggad Johanna Aldrin

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 935
  • Senast inloggad: 2024-03-06, 22:10
    • Visa profil
Hejsan,
 
jag har 2 st släktingar som det står i gården under vart de är födda.
Vad betyder detta?
Jag kan inte hitta något gårdsnamn vid deras namn så jag undrar vart är
de födda?
 
(den ena är Peter Pehrsson, född 17921012, finns på sidan 28 i Vissefjärda husförhör, från 1832-1835 och den andra är Cajsa Nilsdotter född 1806, finns på sidan 198 i Vissefjärda Husförhör, från 1832-1835)
 
Tack på förhand!
 
mvh Johanna

2012-01-02, 14:58
Svar #1

Utloggad Mats Johansson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 42
  • Senast inloggad: 2014-05-23, 19:06
    • Visa profil
I det specifika fallet har jag svårt att säga, men när jag pratar med mina släktingar i västvärmland använder de idag uttrycket i gården när de pratar om hela byn. Inte om någon specifik gård.

2012-01-03, 15:08
Svar #2

Utloggad Lasse Bergdahl

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 64
  • Senast inloggad: 2018-07-07, 19:05
    • Visa profil
Johanna!
Peter föds i Södra Skuteryd, som det står allra överst på sidan. Nu kan jag inte den lokala geografin, men det verkar som om Södra Skuteryd är en gård som i slutet av 1700-talet är uppdelad i ett antal brukningsenheter. Var och en av dessa brukningsenheter kallas för gård, och det finns alltså många gårdar med samma namn Södra Skuteryd. I husförhörslängden särredovisas de olika brukningsenheterna genom det åsatta hemmanstalet. I övrigt höll man nog reda på bönderna ändå utan att ge varje del eget namn. Peter var dräng hos Niklas i Skuteryd, det var fullgod beskrivning. Niklas disponerade 1/4 eller 1/8 mantal, båda uppgifterna står över hans namn i längden. Kanske 1/4 mantal förmedlat till 1/8?
Sak samma gäller för Cajsa, nu heter gården/gårdarna Brombo. Intressant är att på samma sida 198 i husförhörslängden finns en dotter Ingrid, född 1784 i Byn. Troligen är det inte svårare än att språkbruket här vacklar lite, ibland ses Brombo (eller Bromboda som det också kallas)som en by, ibland avses en specifik gård.
Mvh Lasse Bergdahl

2012-01-03, 20:55
Svar #3

Utloggad Gunnar Håkansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 528
  • Senast inloggad: 2016-01-13, 08:55
    • Visa profil
Troligen är det så, att det funnits en gård vid namn Södra Skuteryd. Genom arvskiften och försäljningar har den delats upp på flera bönder, som inte behöver vara släkt med varandra, och därmed har det bildats en by. Mantalsuppgifterna i husförhörslängderna kan variera; är man särskilt intresserad av dessa, är det bättre att läsa mantalslängderna.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna