ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hemma döpt och samma dag gick hans hustru i kyrka  (läst 947 gånger)

2009-05-24, 13:21
läst 947 gånger

Utloggad Lars Norrby

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 484
  • Senast inloggad: 2024-04-15, 11:06
    • Visa profil
Hej!
 
I Skänninge C:1 förekommer ett uttryck i de flesta dop runt 1683 som jag inte riktigt förstår. Verkar ha något med kyrktagning att göra, men förstår inte syftet med anteckningen. Namnen på flickebarnen verkar mindre viktiga.
 
På sid 146 t ex:
Petter Salmakares dottr samma dag gick hans hustr i kyrka (inget namn - misogyna präster verkar här!)
Aug 5 Lars Persson lilla son Johan Samma dag gick hans hust i Kyrka
Sep 1 Löjtnant Ströms (?) dotter i H--by hemma döpt, samma dag gick hans hustru i kyrka
D 5 Välb Jöns Cassel barn hemma döpt samma dag gick hans hr i kyrka (möjl min ana Maria Sophia)
 
Kan någon förklara?
 
MVH
 
Lars Norrby

2009-10-25, 05:37
Svar #1

Utloggad Torbjörn Jerlerup

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 388
  • Senast inloggad: 2019-11-30, 21:18
    • Visa profil
    • brandt.radient.org/wiki/
Förr fick inte kvinnorna besöka kyrkan förrän någon tid efter förlossningen, de var orena. Det kunde med andra ord hända att barn döptes utan att mammorna var med! Men här verkar de ha döpt samtidigt som mamman kunde gå i kyrkan.
 
Så gissar jag att texten ska tolkas.
 
/Torbjörn Jerlerup

2009-10-25, 07:13
Svar #2

Utloggad Lars Norrby

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 484
  • Senast inloggad: 2024-04-15, 11:06
    • Visa profil
Ja, så förstår jag det också. Det verkar alltså finnas en ritual där barnet knyts närmre samman med modern. Nästan som om barnet också var orent. Vore intressant att veta om detta var förankrat i den lutheranska ortodoxin eller om det är lokalt förekommande. Uttrycket kommer tillbaka ett flertal gånger.
 
MVH
 
Lars Norrby

2009-10-25, 16:47
Svar #3

Utloggad Sonia Biörkeroth

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1399
  • Senast inloggad: 2024-03-19, 15:42
    • Visa profil
Lars, det är ju inte så för alla barn som föds o döps, såg även ett 1689. Har du kollat vilken veckodag det avser? Kan ju kanske vara som så att hustrun var i kyrkan den dagen och senare samma dag/kväll födde sitt barn. Om det skulle vara en ritual borde väl det gälla alla barn?

2009-10-25, 17:58
Svar #4

Utloggad Samppa Asunta

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 356
  • Senast inloggad: 2016-03-11, 19:47
    • Visa profil
Hemmadop var i synnerhet under äldre tider ett undantag och förekom mest då barnet var för svagt för dop i kyrkan.  Om det var möjligt att få tag på prästen (och barnet således inte behövde nöddöpas) så kom han och förrättade både dopet och kyrktagningen på samma gång, skulle jag tro. Det behöver alltså inte nödvändigt vara fråga om att bokstavligen gå i kyrkan.  Mer om kyrktagning se t.ex. http://sv.wikipedia.org/wiki/Kyrktagning .  I det aktuella fallet och liknande har man knappast följt sexveckorsregeln, eftersom dopet normalt - och framför allt om barnet var i livsfara - förrättades så tidigt som möjligt, ofta t.o.m. på födelsedagen eller dagen därpå.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna