ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Gått med Davids höns under isen  (läst 2675 gånger)

2006-06-16, 23:49
läst 2675 gånger

Utloggad Maria Larsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 656
  • Senast inloggad: 2024-03-02, 21:18
    • Visa profil
Är det någon mer som hört detta uttryck? Skulle vara kul att höra var det kommer ifrån!
Sagt när någonting försvunnit spårlöst.
Är det vanligt i någon speciell del av landet?
Mvh Maria Larsson

2006-06-17, 01:11
Svar #1

Utloggad Katarina Möller

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 311
  • Senast inloggad: 2023-08-22, 19:30
    • Visa profil
Hej Maria!
 
Detta hittade jag på www.seatime.se
 
Att gå till Davy Jones' locker = att drunkna. Davy Jones är en demonisk figur som personifierar havets djup. Namnet påstås vara en förvrängning av duffy, ett voodookulten närstående spöke, samt Jona, som kastades i havet och hamnade i valfiskens buk. En försvenskad form är Davids höns under isen. Davy Jones ingår i kung Neptuns stab i samband med dopceremonier då fartyg passerar ekvatorn.
 
 
Jag hade aldrig hört uttrycket förut.
 
Hälsningar
Katarina Möller
Karlskrona

2006-06-17, 13:36
Svar #2

Utloggad Anna-Carin Betzén

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1112
  • Senast inloggad: 2019-10-28, 20:07
    • Visa profil
    • www.btz.se
SAOB skriver att höns (bl.a.) används i uttr. som beteckna spårlöst försvinnande, i uttr. flyga bort, försvinna, gå o. d. med kung Davids höns (under isen) o. d., förr äv. med riddar S:t Görans höns. SAOB har ett exempel på just gick med Davids höns under isen daterat 1843, exemplet rijder szancte Jörens höns är daterat 1544. Där står även att den här användningen av ordet höns är av okänt ursprung.
 
I SVD:s språkspalt 040926 och 041017 skriver Siv Strömqvist om uttrycket, hon ger diverse möjliga pusselbitar men har inte något säkert svar. Hon nämner dock att läsarbrev visade att det var vanligare än hon trodde, och att det mest förekommer i centrala Sverige, med enstaka belägg även från Jämtland i norr till Öster- och Västergötland i söder. (Obs: de sidorna finns egentligen inte uppe längre, men söker man efter davids höns med Google så kan man klicka på Cached intill länken till sidan så får man upp en tidigare version av sidan. Bra knep när man gjort en sökning och klickar på en länk och får veta att sidan inte finns tillgänglig längre.)

2007-06-06, 20:44
Svar #3

anny

Jag har hört uttrycket av min farmor, som är född i Götlunda socken på 1890 talet.

2007-06-07, 06:41
Svar #4

Utloggad Helena Thorman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 408
  • Senast inloggad: 2017-10-22, 13:46
    • Visa profil
Min mamma använder uttrycket än idag.
Mammas släkt kommer från Ornö, Stockholms skärgård och från Gryt i Södermanland.
 
//Helena i Södertälje

2007-06-07, 08:07
Svar #5

Utloggad Rolf Liljhammar

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 466
  • Senast inloggad: 2010-12-03, 04:58
    • Visa profil
Hej Anny!
 
En kort fråga:
Vilket Götlunda, Götlunda Närke eller Götlunda Västergötland.
 
Intresserad av vår sockens historia.
Hälsn  
Rolf Liljhammar
Götlunda Närke

2007-06-07, 11:52
Svar #6

Utloggad Gudrun Åhrlin

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 531
  • Senast inloggad: 2017-05-02, 23:18
    • Visa profil
Uttrycket har jag hört och jag använder det även själv. Jag är dock osäker på om det kommer ifrån pappa, som var född här i Söderhamn, eller om det kom från mamma, som var förr i Lindesberg. Värmlandsanor finns på båda grenarna.  
 
Som barn trodde jag att vår släkting 'farbror David' hade haft höns, som drunknat.

2007-06-07, 12:32
Svar #7

Utloggad Lena Persson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 648
  • Senast inloggad: 2021-04-15, 20:27
    • Visa profil
Min mamma, född 1920 i Västergötland, använder uttrycket.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna