ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Guds hus  (läst 700 gånger)

2005-08-15, 15:10
läst 700 gånger

Gustav Persson

Hittade en anteckning i en husförhörslängd: Af misstänkt helsotillstånd. Bevis mot hans ärlighet intet är att anmärka. 33 02 10 - Tillsagd att gå till Guds Hus..
Vad kan ha menats med det, tillsagd att gå till guds hus??

2005-08-15, 16:48
Svar #1

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Gå till kyrkan...
 
Drar mig till minnes en flyttsedel jag så för ett par år sedan om en man som varken besökt Guds bord eller hus på länge. Mellanrummet mellan bord och eller var dock minimalt, varför jag undrade vad detta var för ett teologiskt fenomen för en sekund...

2005-08-15, 19:50
Svar #2

Utloggad Elisabet Arvidsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1489
  • Senast inloggad: 2023-04-10, 00:47
    • Visa profil
Varje Tält där Guds ord(Bibeln) predikas eller i kapell/Synagoga/Svenska Kyrka / Frikyrka/ Katolska kyrkor av div slag -har ofta i bibeln kallats för Guds Hus.
 
Gud bodde ju i det allra heligaste där förbundsarken stod---enligt gamla testamentet & då bestod Synagogan av ett stort Tält.
 
Att inte gå till Guds Bord borde ju rimligt vara att inte ha intagit nattvarden eller ej bevistat nattvarden--vilket är ny-testamentligt.
/elisabet

2005-08-15, 20:11
Svar #3

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Jag tror vi kan vara fullständigt säkra på att det var statskyrkans lokaler han uppmanats besöka...

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna