ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Fåglar i jaktkontrabok  (läst 1092 gånger)

2003-01-31, 22:59
läst 1092 gånger

Utloggad Mikael Edberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 532
  • Senast inloggad: 2016-01-19, 21:32
    • Visa profil
    • hem.bredband.net/mikedb/slaktindex.htm
Min farfar förde Jaktkontrabok (Jaktdagbok) från 1898 till 1936. Där står noterat samtliga djur han skjutit, mestadels sjöfåglar men också skogs- och fältfåglar samt däggdjur.  
Artnamnen är i de flesta fall lokala benämningar. (Nordöstra Småland).
Jag skulle vilja ha hjälp med artbestämning av följande fåglar:
 
Blådufva
Blånäbb
Lomskräcka
Viand
Silltuss (=Sillgrissla?)
Pyre
Rödstrupe
Grålla
Helsing
Spögubbar
Vitröv
 
mvh/ Mikael

2003-02-01, 09:03
Svar #1

Mona Klüft Carlsson

Hej Mikael,
 
Blådufva = skogsduva
Blånäbbb - är inte säker, men kan vara stjärtand eftersom den har blå näbb och ju är jaktbar.
Lomskräcka - kan vara storskrake eller småskrake, har hört skrakar kallas för skräcka eller pracka.
Rödstrupe - skulle kunna vara smålom, vilken har just en röd strupe.
Helsing - är en ejder, hanne i viss dräkt (dräkten varierar ju under året).
Spögubbar - kan vara alfågel, som ju har ett spö baktill.
 
Hoppas detta hjälpte dig något.
 
Mona Klüft Carlsson

2003-02-01, 16:08
Svar #2

Utloggad Mikael Edberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 532
  • Senast inloggad: 2016-01-19, 21:32
    • Visa profil
    • hem.bredband.net/mikedb/slaktindex.htm
Hej Mona,
 
Tack för hjälpen. Du bekräftar mina aningar om Blåduva och Spögubbar t.ex men för Blånäbb och Rödstrupe hade jag ingen aning.
 
Visst använde min farfar Skräcka för skrakar, Storskräcka, Stenskräcka, men också Stenskrake och Skrake.
Min tolkning har varit att Skräcka användes för honan enbart. Kan det vara korrekt?
I sådana fall kanske Lomskräcka helt enkelt är en Lomhona? (Lom och Lomme förekommer också).
För andra arter använde han käring för honor, t.ex Knipkäring. Motsvarande för hannar var Knipskalle.
 
De flesta jaktbara fåglarna verkar vara med bland de ca 2700 djur som finns antecknade.
Dock saknar jag gäss.  
Kan möjligen Grålla vara Grågås och Vitröv någon av de andra gässen? I såna fall vilken?
 
mvh/ Mikael

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna