ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Ej abs. för snatteri- vad innebär detta?  (läst 711 gånger)

2005-06-12, 15:47
läst 711 gånger

Utloggad Linda Widenström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 118
  • Senast inloggad: 2010-02-05, 22:37
    • Visa profil
Hej!
Jag har stött på denna anteckning från 1900-talets början: Ej abs. för snatteri.
Vad innebär detta? Jag antar att absolution är förlåtelse men hade prästen med detta att göra? Bikinstitutet har väl inte varit normalt förekommande i Sverige på mycket länge?
 
Hälsningar
Linda

2005-06-12, 16:18
Svar #1

Utloggad Samppa Asunta

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 356
  • Senast inloggad: 2016-03-11, 19:47
    • Visa profil
Det där med biktinstitutionens avskaffande eller praktiska död är en mycket seglivad vanföreställning, som väl beror på att biktTVÅNGET inte längre förekom efter reformationen. Men det måste ju medges att den frivilliga bikten blev med tiden alltmer sällsynt.  Däremot kvarstod faktiskt seden att bikta brottslingar, fr. a. dem som hade avvikit från den smala stigen på det sexuella området. På sina ställen absolverade man folk för lönskaläge ett stycke in på 1900-talet.  Absolution för snatteri har jag inte stött på men tydligen var sådant också möjligt.

2005-06-12, 20:24
Svar #2

Eva Leksell

Linda, är du säker på att det står exakt så? Är det i en husförhörslängd eller församlingsbok? Om någon var dömd för ett brott skulle detta föras in i kyrkboken och jag skulle tro att det är en sådan notering det handlar om.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna