ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Dheras vnfagne och förmente Hemmuls Sedel  (läst 686 gånger)

2006-09-18, 07:33
läst 686 gånger

Utloggad Andreas Karlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 187
  • Senast inloggad: 2021-07-29, 09:34
    • Visa profil
Hej
Jag har läst ett rättsfall i Sibbarps socken, Hallands län, där prästen herr Anders fått en gärdsgård fördärvad av Gödeby- och Joastorpsmännen då de ansåg att prästen gjort intrång på den gemensamma marken. Tvisten gick till landstinget och avgjordes 1675, enl texten nedan. En mening i texten får jag dock inget sammanhang i, nämligen ”dheras vnfagne och förmente Hemmuls Sedel”. Jag tror mig förstå orden var för sig men kan inte få in detta i textens sammanhang. Skulle någon kunna hjälpa mig att bena ut detta?
 
Landstingsdomen den 14 februari 1675 lyder: ”Aldenstundh aff förde process, wittne och Granskningar dhet nogsampt befinnes dhetta omtwistade ringa Inteppe icke wara dhe omkringliggande naboer i Joestrupe och Gödeby till någon förtrengsell eller fortag i dheras drefft och Mulebeete, effter som dhet näst intill Prästegården är beläget, och som itt eenskylt altidh till Prästegården legat, föruthan dhet att dhe Gödeby och Joestrupe män ochså hafwa aff fällitzmarken Inhegnate teppe. Dy (=därigenom) erkänner Rätten skiäligt, att Kyrkioherden Hederlig och wällärde hr Anders Lichtenbergh bör dhetta Inhengade Teppe till Prästegården behålla, doch så att dhe dher omkringliggande Naboer hafwa dher vthmedh een öppen fägata, som dreften icke hindra kan, och effter Kyrkioherdens eget tillbudh; Och emedan dhet och så bewisas att dhe Joestrupe och Gödeby män den aff Kyrkioherden vpsatte Stenbråte, uthan föregången laga doom hafwa omkullkastadt, ehuruwäll een dheel af dhem hafwa samma bråte, för Kost och Löön aff Kyrkioherden upsatt; Så blifwa dhe denne gången i anseende till dheras vnfagne (undfägnade?) och förmente (nekade) Hemmuls Sedel, för Wåldsböterne befriade, medh dhet dhe upsättia Steenbråten lika så godh som dhen tillförenne war, eller och arbetslönen effter goda mäns Säyelsse betala; Jemwäll och ehrstata dhen deputerade å Cronans wägnar Byfogde wällte Gustaff Hall 9 dr smtz Kost och Täring”
 
Tackar på förhand!
Andreas

2006-09-18, 20:59
Svar #1

Utloggad Karl Göran Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2704
  • Senast inloggad: 2024-03-17, 08:07
    • Visa profil
vnfagne=undfångne=erhållna
förmente=påstådda
hemulssedel=skrivelse utfärdad av auktoritet

2006-09-19, 07:48
Svar #2

Utloggad Andreas Karlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 187
  • Senast inloggad: 2021-07-29, 09:34
    • Visa profil
Hej Karl Göran!
Tack så mycket för inlägget!  
Jag har hittat ungefär liknande översättningar av orden i sig, men jag har dock inte fått grepp om andemeningen i vad som skrivs i denna mening. Det tycks ju vara någon form av förmildrande omständigheter som det syftar på, men vad innebär dessa i praktiken tro?
 
Bästa hälsningar
Andreas

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna