ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Angeläget brev  (läst 474 gånger)

2009-01-10, 12:42
läst 474 gånger

Utloggad Andreas Karlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 187
  • Senast inloggad: 2021-07-29, 09:34
    • Visa profil
Hej,
Jag följer ett mål i Halmstads rådstugas dombok från 1688 där en guldsmed är anklagad för tvegifte. Första äkenskapet var i Tyskland. När guldsmeden reste iväg på en arbetsresa första gången vittnar han om att han hade med sig ett angeläget brev från hustrun. Däremot när han begav sig iväg på nästa resa hade han inte med sig något dylikt. Detta är också något som han påpekar mycket tydligt för rätten.  
 
Vad är detta för typ av dokument? Uppenbarligen visade han också upp brevet för en landsskrivare i Tyskland när han anlände till en ort. Är det någon form av intyg från hustrun att han är gift?
 
Alla tips mottages mycket tacksamt!
Bästa hälsningar från Falkenberg,
Andreas

2009-01-11, 11:16
Svar #1

Utloggad Rune Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1331
  • Senast inloggad: 2018-01-28, 11:18
    • Visa profil
Sannolikt rör det sig om ett postbebefordrat brev och att det skickats rekommenderat av något slag. Jag har sett beteckningen Angeläget på svenska brev av betydligt yngre datum. Nu vet vi inte om det kan ha skickats från en tysk småstat till Sverige eller det har skickats från Sverige till guldsmedens ort.
 
Kongliga förordningar angående Postväsendet år 1706 gav mig ingen upplysning. Övriga böcker om äldre posthistoria har jag nu inte tillgängliga.
 
Mvh/Rune

2009-01-12, 07:21
Svar #2

Utloggad Andreas Karlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 187
  • Senast inloggad: 2021-07-29, 09:34
    • Visa profil
Hej!
Tack så mycket för Dina tankar. Jag fick dock intrycket när jag läste dokumentet att detta inte var någon form av postteknisk term, utan hade en annan betydelse. Jag skall gräva vidare i protokollet och se om det kan ge något ytterligare ledtrådar.
 
De bästa hälsningar,
Andresa

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna