ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Ättelöve / Ättelövesgåva  (läst 1100 gånger)

2001-01-01, 16:55
läst 1100 gånger

inge

Kan någon berätta om bakgrund och innebörd av rubricerade beteckning. Vid en hemmansförsäljning så betalades 3 rdr för ett halvt hemman och 1 rdr för vardera av 1/3 av ett halvt hemman.
Mvh
Inge

2001-01-01, 21:34
Svar #1

Utloggad Sam Blixt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6336
  • Senast inloggad: 2019-04-23, 20:37
    • Visa profil
    • samblixt.se
Det troligaste är väl att ordet är sammansatt av orden ätt = släkt och löv = arv och gåva.
 
Detta innebär att ättelövesgåva skulle betyda ungefär släktarvsgåva, jag kommer inte ihåg var jag har sett det, men jag har ett starkt minne av att jag sett detta någonstans, i denna betydelse.
Kan någon annan hitta källan/källorna till detta, är även jag intresserad av bakgrunden till ordet löv = arv.
 
Jag har hört att efterleden löv i företrädesvis skånska ortnamn betyder arv. Ursprunget kan komma av att orden lämna = leave på engelska och pluralformen av löv = leaves på engelska, båda orden är av germanskt ursprung.
 
Det är säkert någon som har förklaringen till dessa likheter.
 
MVH/Sam

2001-01-02, 10:17
Svar #2

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Inge, står det ättelöve? - jag har för mig att det brukar stå ätteleve, men är inte närmare klar över ordets betydelse. Vilken tidsperiod?
Vänligen,
Olle Elm

2001-01-02, 18:58
Svar #3

Utloggad Inge Ledje

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 820
  • Senast inloggad: 2017-09-23, 22:39
    • Visa profil
Hej Sam och Olle.
Det rör sig om en försäljning ca 1650 i Berg (G).
Det är en präst (bondson) som säljer till den som så småningom blir anfader till släkten Berghman.  
Funderade på om det hade något med att man sålde bort hemmanet från den tidigare ägarsläkten.
Jag har läst i P.G. Vejdes material på Lunds Universitetsbiblitek och inte i orginalet så jag kan naturligtvis ingenting garantera, men PG Vejde var en omsorgsfull person.
Mvh
Inge

2001-01-03, 19:23
Svar #4

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
Hej!
 
-löve i det här fallet bör jämställas med efterleden -löv i ortsnamn som ju betyder ungefär arvegods. Se Svensk Etymologisk ordbok.

2001-02-11, 10:10
Svar #5

Karin Holm Björkholm (Karin)

[color=119911]Kan det möjligen ha stått ÄNNELOV?[/color]

2001-02-11, 13:23
Svar #6

Karin Holm Björkholm (Karin)

Ännelov
[color=0077aa]Det betyder:smicker,beröm.
  ”.... tillåtande intet ännelof,ehuru velförtient och rettvist thet ock vore.”[/color]
   Ur kyrkomannen och psalmdiktaren Jesper Swedbergs (1653 - 1735) ”Gudelige dödstanckar”.1711

2003-01-10, 18:40
Svar #7

Gunnar Ståhl (Gunnars)

Ättleve eller ättlöve - är ett uttryck som jag stött på några gånger i Allbo häradsrätts dombok. Av en tillfällighet såg jag denna två år gamla fråga. Min bedömning har varit att det var något utöver köpeskillingen - till säljaren eller till släktingar, närstående till säljaren, som enligt lag hade bördsrätt. Ett slags kompensation eller gåva - ungefär som större affärer nu för tiden och avtalsslut kombineras med gåvor till dem som medverkat till affären.
En intressant genomgång finns i bilaga 5 till Christer Winbergs Grenverket. Studier rörande jord, ... (1985), som finns att köpa hos Släktforskarförbundet. - Författaren diskuterar olika tolkningar och kommer fram till att ättlevet är en lokal terminologi som syftar på bördsrätten eller på en ersättning för att avstå från denna, dvs en vängåva.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna