ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Ättarbot  (läst 880 gånger)

2002-06-08, 23:00
läst 880 gånger

Leif Boström

I saköreslängder för Kalix socken 1555 och 1556 blir några personer bötfällda för ätie böther. Det står: NN i by sak till tre mark för ätie böther. Tre mark var det lägsta bötesbeloppet. Vad betyder ätie böther?

2002-06-13, 22:22
Svar #1

Leif Boström

Jag har i en senare dombok hittat uttrycket ättieböter. Där stod det att personens boskap hade ätit av annans ängs- och åkergröda. Så uttrycket verkar betyda att boskap ätit av annans gröda.

2002-06-13, 22:51
Svar #2

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11058
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 11:36
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Kan det inte i det första fallet handla om ordet ätteböter?
Ättarbot, ?slägtböter?, kallas i de fornsvenska landskapslagarna de böter, som af en dråpares slägtingar - eller, om dråparen var en träl, af hans egare - erlades till den dräptes slägtingar
(Källa: Nordisk familjebok. 1800-talsutgåvan.)
Vänligen,
Olle Elm

2002-06-14, 16:22
Svar #3

Leif Boström

Intressant, Olle! Jag kände inte till begreppet ättarbot. Jag tror inte att det i de här fallen gäller det av två skäl:  
1. Det var så många som fem personer som blev sakfällda för det under två års tid.  
2. Det borde ha funnits något om dråpen i saköreslängderna också och det gör det inte.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna