ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Åsted  (läst 907 gånger)

2005-04-20, 06:52
läst 907 gånger

Utloggad Andreas Karlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 187
  • Senast inloggad: 2021-07-29, 09:34
    • Visa profil
Hej
Jag har i Faurås härads dombok (Halland) för år 1681 stött på ordet åsted på flera ställen. Vad betyder detta? Det man tvistar om är vem som skall underhålla en gärdsgård. Några exempel:
 
”.heradsdommaren befinner denna saken af det innehålld at åsteden böhr besiktigas, förthen skull sielf med opartiske män på omtwistade platsen”
 
”.. Utj begge partes nehrwaro allting på omtwistade åsteden besicktiga kunna”
 
Efter som vi befinner oss i Halland i slutet av 1600-talet så är språket mycket danskinfluerat, men jag har inte funnit detta ord någon stans.
 
Tackar på förhand för tips!
Andreas Karlsson

2005-04-20, 08:47
Svar #1

Utloggad Stig Östenson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 46
  • Senast inloggad: 2012-11-08, 17:05
    • Visa profil
Hej Andreas ! Åsted är ett vanligt danskt ord även i våra dagar. Det betyder helt enkelt plats eller ställe.

2005-04-20, 09:20
Svar #2

Utloggad Andreas Karlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 187
  • Senast inloggad: 2021-07-29, 09:34
    • Visa profil
Hej Stig!
Tack för hjälpen. Skulle det också i så fall kunna syfta på plats vid vattendrag? sted=plats och å som i bäck? Det skulle passa mycket bra in i sammanhanget. Eller är det endast plats som avses?
hälsn
Andreas

2005-04-20, 16:47
Svar #3

Utloggad Stig Östenson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 46
  • Senast inloggad: 2012-11-08, 17:05
    • Visa profil
Andreas ! Det tycks vara så att åsted betyder plats i största allmänhet, men varför inte också en plats vid ett vattendrag ? I ett lexikon jag har står det två översättningar: 1) plats,      2) brottsplats !

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna