ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Åka kista  (läst 723 gånger)

2006-03-11, 09:41
läst 723 gånger

Utloggad Inga Emanuelsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 78
  • Senast inloggad: 2018-01-01, 19:37
    • Visa profil
Hej
 
Har stött på uttrycket  åka kista   i samband med beskrivning av hur man tog sig till danser eller som det hette bal och andra nöjen.
- Men hur färdades man då?
Vad betyder att åka kista?
Är det kanske bara ett lokalt uttryck här i Västergötland..
Eller något äldre uttryck för någon slags färdmedel, velociped, eller vad?
 
inga.

2006-03-11, 17:59
Svar #1

Gunnar Ståhl

Hej Inga!
 
Svenska akademiens ordbok på nätet är ofta användbar:
http://g3.spraakdata.gu.se/saob/.
 
Kista - ett härligt ord som jag inte hört förut. Någon egen kunskap har jag inte. Men med uppslagsordet kista på länken till SAOB hittade jag:  
 
4.a) lådformigt överrede på vagn, kärra l. släde.
 
och Kist-kärra (4a):
Gästgifvare .. böra .., i stället för de nu brukliga trånga och bakstjelpande kistkärror, kunna emot en skälig lega betjena mindre förmögna Resande med lätta .. Postkärror
 
Vad tyx? Det låter ju ganska bra!

2006-03-12, 16:06
Svar #2

Sofie Johansson

Inga!
Som barn fick jag ofta höra av far att bilarna förr hade en låda-kista bak på bilen där man förvara saker samt att folk kunde sitta där när man var många som skulle iväg. Det var ju inte så vanligt med bilar på den tiden. Man kan säga att det var ett slags koffert för den var placerad mellan hjulhusen.
mvh/Sofie
 
Ps. Ska se om jag kan kan lyckas visa en bild.

2006-03-12, 18:12
Svar #3

Utloggad Inga Emanuelsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 78
  • Senast inloggad: 2018-01-01, 19:37
    • Visa profil
Hej på Er
 
Var intressant med de svar jag fått. Förmodligen kanske det var någon som hade bil i alla fall, denne någon fick då ta så många som möjligt med på dansen. De som inte fick plats i bilen hamnade i kistan !
 
Kan ju också ha varit någon som hade häst och
bakstjälpande kistkärra som var vansklig att sitta i.. Där kanske ungdomarna klängde sig fast och följde med på resan så gott det bara gick!'
Jag har nämligen stött på det i gamla brev och där skriver en flicka till sin goda vän  det var spännande att åka kista till dansen... Så det måste innehållit ett visst mått av farlighet tror jag!!!!
inga

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna