ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Ymlig  (läst 2013 gånger)

2001-01-07, 15:40
läst 2013 gånger

Utloggad Love Janson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 35
  • Senast inloggad: 2023-10-15, 16:41
    • Visa profil
Söker förklaring till ordet ymlig som är vanligt förkommande i vid skattläggning och i  mantalslängder. Torde ha att göra med hur en person anses som skattskyldig eller ej.

2001-04-03, 20:39
Svar #1

Peter Funke (Fun)

Ymlig kanske är dialektalt för ömklig? Enl.
studeranden N.A. Anderssons ordlista från Flundre härad (Västergötlands Fornminnesförenings Tidskrift 1938), hade adjektivet Ymlier där betydelsen liten, ömklig.

2001-04-03, 23:34
Svar #2

Utloggad Torbjörn Norman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1384
  • Senast inloggad: 2008-07-08, 22:32
    • Visa profil
Ymlinge var ett torp under Salsta slott i Tensta socken (Uppl). Om det nu kan ha något med torpets storlek att göra.

2001-04-04, 08:10
Svar #3

Utloggad Jens Arvidsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 173
  • Senast inloggad: 2011-10-27, 09:36
    • Visa profil
Ja, ymblig (som det oftast stavats där jag sett det) betyder säkert liten, i betydelsen för ung när det står i mantalslängderna. Jag har även sett skrivningen klenlig, och jag tror att båda syftar på samma sak i det här sammanhanget; en person som är för ung för att skattskrivas.

2001-04-05, 10:00
Svar #4

Utloggad Love Janson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 35
  • Senast inloggad: 2023-10-15, 16:41
    • Visa profil
Tack för hjälpen, Peter, Torbjörn och Jens!!
Ni berkäftar mina misstankar. Samtidigt kan  
man  
fundera över ordet liten, i vilken mening?
Kroppsligt? Svag, både fysiskt och psykiskt?  
För  
svag till arbete?
Jens, jag håller inte riktigt med dig. Om en  
person är för ung för att skattskrivas, varför  
skulle personen då överhuvudtaget tas med i  
längden? Eller var det en slags  
minnesanteckning  
för nästkommande år eftersom det var rätt  
vanligt  
att man medvetet nedsatte ungdomars ålder i  
syfte  
att slippa skatten?
Tack igen alla!

2001-04-06, 15:49
Svar #5

Utloggad Jens Arvidsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 173
  • Senast inloggad: 2011-10-27, 09:36
    • Visa profil
Love,
 
du kan nog ha rätt i dina tvivel, jag har inte diskuterat det här med andra forskare tidigare och har kanske dragit min slutsats lite för enkelt.
 
Mina skäl för att anta att det är just åldern som avses är 1) att jag aldrig sett benämningarna annat än om unga personer som för första gången nämns i mantalslängderna, och att de i nästföljande års längd oftast skrivs in i längden som vanligt (men det förekommer i och för sig också att personer skrivs som ymbl. eller klenl. flera år i rad, däremot aldrig om en person som något tidigare år skrivits in på vanligt sätt), 2) att det är så väldigt vanligt förekommande och 3) att det i längder, innan man börjar använda ovannämnda uttryck, ibland faktiskt noterar just för lijten om vissa personer.
 
Man kan ju, som du säger, undra över varför personer som ändå var för unga skulle nämnas, men som du säger skulle det ju kunna röra sig om någon sorts referensanteckningar. Det kan ju också tänkas att man syftar på ungdomar som, även om de hade åldern inne, var så fysiskt små att de inte ansetts kunna tillföra tillräckligt mycket i fråga om arbetskraft för att det skulle vara motiverat att beskatta dem.  
 
I vilket fall tycker jag att man kan utesluta någon form av vanlig svaghet, för i de fallen hade man ju benämningen sjuklig, som ju också användes om unga personer i förekommande fall.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna