ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Välädel  (läst 1238 gånger)

2015-07-03, 19:47
läst 1238 gånger

Utloggad Kirsi Blomberg

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 9
  • Senast inloggad: 2018-07-09, 18:25
    • Visa profil
Hej
Vilken sorts adlig är wåhledle eller wohledle?
Finskan har en term täysaatelinen, kan det vara samma och vilka kategorier av adel ingår i så fall.

2015-07-04, 00:40
Svar #1

Utloggad Bengt Olsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 420
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 00:06
    • Visa profil
Kirsi !
 
Det skall kanske vara Wälädle? isf ger Ordbok för släktforskare svaret, att det är 'titel på bl.a.hantverkare'
 
Hälsar Bengt i Borrby

2015-07-04, 08:43
Svar #2

Utloggad Kirsi Blomberg

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 9
  • Senast inloggad: 2018-07-09, 18:25
    • Visa profil
Tack Bengt
 
Det var som jag misstänkte. Det står på någon sida att han skulle ha varit greve men eftersom namnet och årtalen inte stämde med någon i  Eric Dahlbergs släkt började jag misstänka att Ni(e)ls Dalberg(h) inte alls var adelsman, trots detta ord wåhledle förekom.
 
Det skulle också förklara varför min släkting förblev fänrichen nästan till sin avsked medans hans adlige fältmajor figurerar senare som kapten.  
Han gifte sig i alla fall bra, den gossen.
Nu kan jag gå vidare, Tack för hjälpen.
Kirsi Blomberg/Jarkin juuret 2015

2015-07-04, 09:16
Svar #3

Utloggad Björn Engström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Senast inloggad: 2019-10-07, 10:24
    • Visa profil
Det står väl väl-lärde som var ett vanligt tilltalsnamn enligt tilltalsnormen och användes för bland annat präster och vissa ämbetesmän (= hantverkare), och ofta tillsammans med andra tilltalsbeteckningar som herr, högt ärade osv.

2015-07-04, 11:14
Svar #4

Utloggad Kirsi Blomberg

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 9
  • Senast inloggad: 2018-07-09, 18:25
    • Visa profil
det kan vara någon finsk variant: Så här står det i Pieksänmäki kyrkobok om Nils Dahlberg
 
Vihityt (vigda)
 
Kuul.   Vihitty   Kylä   Talo   Mies   Vaimo   Kylä   Talo
*    14.12.1725           Fendrichen wåhledla herr Nils Dahlberg/   (sahl:leut:Carl Tawasts enkefru) Helena Molander         
1 tapahtumaa löytyi.
och om dotter.
Vihityt
 
Kuul.   Vihitty   Kylä   Talo   Mies   Vaimo   Kylä   Talo
*    27.12.1764   Häyrilä       V.befalln. krono länsm. hr. Henr. Asten/   Wähledla jfr. Marg. Elis. Dahlberg   Laitila

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna