ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Välboren  (läst 1913 gånger)

2014-05-27, 16:52
läst 1913 gånger

Utloggad Moderator Språk

  • Moderator *****
  • Antal inlägg: 194
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil

2015-09-05, 09:50
Svar #1

Utloggad Sven-Åke Eriksson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 77
  • Senast inloggad: 2023-12-18, 19:16
    • Visa profil
Hej,
 
Jag har uppfattat det som att ordet välboren har att göra med att man är född adlig eller liknande (Enligt SAOL (2006), www.saol.se, betyder ordet av adlig börd).
 
Kan det även betyda något annat? Skälet till att jag frågar är att i nedanstående klipp från Roslags-Bro sn (AB) dödbok 1688-1702 (avseende 1695) står bl.a. .... fadern Befallnings man Wälb. Erik Pärsson i Wässby .....
 
Längre ner i samma text står samma ord (Wälb.) för fru Brigita Wernstedt och Herr Carl Silfversparre.
 
Denne Erik Persson är en av mina anor, men så vitt jag set så här långt är han inte av adlig börd.
 

 
///
Sven-Åke Eriksson

2015-09-05, 10:21
Svar #2

Utloggad Torsten Berglund

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 948
  • Senast inloggad: 2017-02-16, 01:20
    • Visa profil
Sven-Åke, det rör sig om olika förkortningar.  
Befallningsmannen är Wälb:d, d v s välbetrodd, medan de adliga personerna är Wälb. (välborna) fru Birgitta Wernstedt respektive Wälb:e (välborne) herr Carl Silfversparre.

2015-09-05, 11:30
Svar #3

Utloggad Sven-Åke Eriksson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 77
  • Senast inloggad: 2023-12-18, 19:16
    • Visa profil
Tack för hjälpen Torsten!
 
///
Sven-Åke

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna