ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Vit väst = Amerikaväst  (läst 762 gånger)

2008-03-28, 15:29
läst 762 gånger

Utloggad Lotta Malmstedt

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 259
  • Senast inloggad: 2024-04-11, 16:19
    • Visa profil
Min mormors far emigrerade till Amerika 1911 med hjälp av vad som kallades en vit väst. Detta ska enligt mormor ha inneburit att man i södra Sverige från Danmark kunde beställa en vit väst (bokstavligt talat) som i sitt foder hade ett falskt pass insytt. Orsaken till detta skulle enligt familjehistorien vara att mmf ville undvika att bli inkallad till militärtjänstgöring. Han var till professionen rallare, så det var inte fråga om att han var yrkessoldat eller liknande. Han reste enligt passagerarlistorna i eget namn, så det var inte menat att få ny identitet.
 
Jag undrar om någon annan stött på samma uttryck och kanske kan berätta mer runt denna företeelse! Var det vanligt? Vad kan det ha varit för militärtjänstgöring han ville undvika? Första världskriget hade ju inte börjat än? Det skulle vara roligt med mer kunskap om detta fenomen!
 
/Lotta

2008-03-28, 16:29
Svar #1

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Amerikaväst är ett annat uttryck, se här Anbytarforum » Länder » USA » Emigrationen (till USA) » Amerikaväst men vilken sanningshalt det finns i det vet jag inte. Det borde vara den allmänna värnplikten han försökte undvika, det kan du lätt se i församlingsboken om han gjort eller inte. En del män fick tillstånd att utvandra innan de gjort värnplikten.
 
Hälsningar,
Eva

2008-03-28, 18:05
Svar #2

Utloggad Lotta Malmstedt

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 259
  • Senast inloggad: 2024-04-11, 16:19
    • Visa profil
Hej Eva!  
Jag var lite osäker på var jag skulle ställa min fråga, så jag ska gå in och läsa om Amerikavästen nu!  
Kanske var det värnplikten han vill eundvika, men han var född 1881 och alltså 30 år gammal när han gav sig av och då borde väl den tiden vara över? Kanske någon sorts repmånad han inte ville veta av? Tydligen fick han i alla fall inte lov att åka eftersom han istället sjappade på det här sättet.
Tack för ditt svar!

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna