ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Vistas  (läst 719 gånger)

2006-09-25, 14:47
läst 719 gånger

Bente Løvli

Hei!
Jeg har et spørsmål ang. ordet/uttrykket vistas.
I Husförhör Brunskog sogn-A1:26 s.244 (GID 472.7.16000) finnes min farmor´s far´s morfar Anders Persson f.5/2-1788 i St.Skärmnäs, Brunskog sogn og mormor Britta Jordsdotter f.15/5-1790 i Finnebäck, Brunskog sogn.
Og i kolonnen Lefnads och sjukdomsomständigheter, står det ang. disse to, at de var utfattiga, vistas i Arvika.
Jeg har ikke funnet ordet vistas i Ordbok för Slektforskare, og har undret meg over hva den egentlige betydningen av vistas kan være.
Mvh
Bente

2006-09-25, 15:33
Svar #1

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11058
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 11:36
    • Visa profil
    • www.orserum.info
vistas betyder ungefär befinna sig med betydelsen stanna under längre tid. Jag sökte den engelska översättningen i Nordstedts ordbok; Här anges stay t ex.
Det här är väl ett bra exempel på hur små-ord som är självklara för oss i endera språket, blir till bara ljud för den andre.
 
Vidare kan väl tilläggas att Anders Persson väl var fortsatt skriven i församlingen, men vistades - (se Du böjningen av verbet vistas...) - i St. Skärmnäs, Brunskog sn.
Vänligen,
Olle Elm
Vänligen,
Olle Elm

2006-09-25, 17:17
Svar #2

Bente Løvli

Hei Olle!
Når jeg fikk din forklaring på ordet vistas, er det jo lett å forstå den egentlige betydningen av vistas.
Det er en del slike små ord, man støter på, i forbindelse med slektsforskning i Sverige, som kan ligne på norske ord, men som har en annen betydning.
Jeg trodde først vistas, betydde vistes (norsk), og direkte oversatt vil det bety at Anders Persson og Britta Jordsdotter, ble sett, synliggjort i Arvika, men dette sier jo ingen ting om at de befant seg der over lengre tid.
Takk for at du tok deg tid til å gi meg en forklaring på ordet vistas.
Mvh
Bente

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna