ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Vallonpiskare  (läst 919 gånger)

2008-08-12, 14:16
läst 919 gånger

Utloggad Bengt Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3584
  • Senast inloggad: 2018-07-16, 18:24
    • Visa profil
Vallonpiskare, vad sysslade en sådan med?Undrar Bj.
Bengt Johansson

2008-08-12, 18:24
Svar #1

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Hej Bengt!
 
Har du någon källa till var du sett detta yrke?

2008-08-12, 19:41
Svar #2

Utloggad Anders Karlsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 653
  • Senast inloggad: 2017-02-01, 22:45
    • Visa profil
Hej,
 
Sökte på ordet piskare i SAOB. Där finns fyra betydelser för ordet piskare, men bara en som skulle kunna stämma överens med ditt ord:
 
1) (i sht om ä. förh.) till 1: per. son som piskar l. slår l. pryglar; jfr 1iktor, pro- foss.
 
Kan vallonerna möjligen ha haft med sig befäl som kallades detta, eller är ordet kanske ett öknamn på någon som misshandlat en vallon? Det skulle vara intressant att veta källan till detta. Eftersom man inte får en enda träff på Google på detta, så undrar jag om det verkligen kan vara ett allmänt spritt namn på ett yrke. I så fall borde det nämnas någonstans.
 
Mvh
Anders

2008-08-13, 11:54
Svar #3

Utloggad Bengt Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3584
  • Senast inloggad: 2018-07-16, 18:24
    • Visa profil
Hej Niclas och Anders.Detta fick jag höra av en god vän.Han trodde det Anders antyder,att detta yrke
helt enkelt såg till att smederna jobbade. Och skälet till detta var att de bruksägarna ansåg att
vallonerna var lata till sin läggning.Någon källa har jag inte. Jag återkommer när jag har pratat med min  
kompis.
 
Mvh Bengt J.
Bengt Johansson

2008-08-13, 13:13
Svar #4

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Hej Bengt!
 
Vallonerna kom till Sverige ifrån dagens Belgien och norra Frankrike under 1600-talet. Dessa assimilerades som grupp efter bara några generationer och det existerade alltså inget särskiljande folkslag valloner under 1700-talet eller senare i Sverige. Det fanns givetvis vallonättlingar i stort antal, men om dessa i senare tider på bruken skulle ha kallats valloner är jag tveksam till. Det förekommer rätt mycket skrönor om valloner och det har uppstått en rejäl flora av myter kring vallonerna som  var en av många arbetsinvandringar till Sverige.
 
Om det existerat något allmänt begrepp som vallonpiskare så borde detta ha lämnat efter sig belägg i språkliga källor - annars är vi nog tyvärr nödda att hänvisa det som en senare uppkommen skröna eller form av euforism för en arbetsledare.  
 
mvh
Niclas

2008-08-13, 13:30
Svar #5

Utloggad Bengt Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3584
  • Senast inloggad: 2018-07-16, 18:24
    • Visa profil
Hej igen.Efter kontakt med min kompis har jag följade att anföra.Ordet har förekommit muntligt i norra Uppland.Möjligen har ordet brukats i någon av Karl Kihlboms skrifter.Sannigen ligger möjligen i sista
meningen.
 
Mvh Bj.
Bengt Johansson

2008-08-13, 16:53
Svar #6

Utloggad Anders Karlsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 653
  • Senast inloggad: 2017-02-01, 22:45
    • Visa profil
Hej igen,
 
Det verkar ju troligt att det var någon form av öknamn på någon/några arbetsledare eller så. Ungefär när förekom ordet? 1600-, 1700-, 1800- eller 1900-tal?
 
Hur länge behöll vallonerna sin kultur? Visst förekom det exempelvis att de talade franska så sent som på 1700-talet (kunde säkert svenska också)? I ett uttdrag ur en dagbok från mitten/andra halvan av 1800-talet nämnde dagboksskrivaren att man såg skillnad i utseende på bruksbefolkningen (som till stor del hade vallonska anor) och bondebefolkningen utanför bruken. Därför undrar jag om vallonerna ändå inte sågs som lite av en egen folk-/yrkesgrupp? Jag har exempelvis en hel del anor från Lövstabrukstrakten, men såvitt jag vet inga vallonska anor (i den delen av släkten). Vallonerna verkar alltså inte ha blandat sig så mycket med den omgivande befolkningen, i alla fall inte just där.
 
Mvh
Anders
 
(Meddelandet ändrat av andkar den 13 augusti, 2008)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna