ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Vaktstuga  (läst 1374 gånger)

2015-11-05, 06:51
läst 1374 gånger

Utloggad Lars Roxne

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 137
  • Senast inloggad: 2024-01-01, 11:23
    • Visa profil
    • www.larsroxne.se/
Hej,  
jag har några förfäder som bott i vaktstuga (tex Vaktstugan, Örnhult, Urshult och Vaktstugan, Linnersmåla Södregård, Väckelsång).  
 
Är det någon som vet vad en vaktstuga var för något? Ingick tex vissa arbetsuppgifter om man bodde i en sådan?

2015-11-06, 00:00
Svar #1

Utloggad Leif G. Olofsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2193
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 09:12
    • Visa profil
En vaktstuga kan ha varit antingen arbetsställe och/eller bostad för en vakt av något slag. Oftast var det banvakter vid järnvägen som fanns i vaktstugor. Vakternas uppgift var bl.a. att sköta bommar vid en övergång, kolla spårets beskaffenhet o.s.v. Det fanns vaktstugor också vid större sjukhus (fanns länge en vid Säters Hospital - mentalsjukhus, t.ex. och en annan vid huvudporten till Klosterverken i Långshyttan eller Domnarvets järnverk i Borlänge.)
Så du får kolla i geografin var din vaktstuga låg.
Leif O

2015-11-06, 02:26
Svar #2

Utloggad Leif Lundkvist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4531
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 04:10
    • Visa profil
Jag hade för mig att det finns en Vaktstuga vid Tjolöholms Slott, så jag googlade och jovisst, den finns fortfarande och är ett stabilt stenhus vid infarten.

2015-11-08, 09:53
Svar #3

Utloggad Lars Roxne

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 137
  • Senast inloggad: 2024-01-01, 11:23
    • Visa profil
    • www.larsroxne.se/
Jag avsåg (utan att skriva det) vaktstugorna i Urshults och Väckelsångs HF från ca 1780 och ca 100 år framåt. Tiden gör ju att det inte kan vara banvaktsstugor. Stugorna låg under gårdar. Inte vid slott, sjukhus, fabriker eller liknande alltså. Några arbetsuppgifter eller annan koppling till gården gissar jag fanns. Men vad? Det kan väl knappast ha varit som passerkontroll?

2015-11-08, 18:40
Svar #4

Utloggad Åke Wahlqvist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1217
  • Senast inloggad: 2024-04-11, 21:13
    • Visa profil
    • akewah.se
Jag har en ana, före detta soldat, som på ålderns höst var kyrkoväktare, ca 1800-1820 i Pelarne. Han bodde visserligen inte i en vaktstuga.

2015-11-09, 09:44
Svar #5

Utloggad Lars Roxne

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 137
  • Senast inloggad: 2024-01-01, 11:23
    • Visa profil
    • www.larsroxne.se/
Ser i Centrala Soldatregistrets ordlista (http://www.soldatreg.se/ordlista-3/) att det funnits: Änge vaktare. Person som skyddar den gemensamma betesmarken från obehörigt betande.
 
När det gäller Urshult och Väckelsång kanske det var vad det handlade om? Alternativt att man vaktade en viss gårds (betes)mark mot (obehörigt) betande.  
 
Andra förslag jag hört är viktig gränsgrind som skulle ha grindvakt. Eller att det från början kanske var vakantstuga avsedd för de som skulle fylla vakanser, dvs reservsoldater.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna