ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Urfejdebrev  (läst 1197 gånger)

2002-07-10, 16:54
läst 1197 gånger

Utloggad Georg Lundblad

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 64
  • Senast inloggad: 2020-01-14, 20:18
    • Visa profil
Tacksam om någon kunde meddela mig vad ett
urfejdebrev är. Finns angivet i samband med
ett adelsnamn i Adelskalendern.

2002-07-11, 12:35
Svar #1

Eva Cumner

Hejsan Georg!
 
Jag har tittat i Svenska Akademins Ordbok (på nätet) och hittar då uttrycket fejdebrev med följande betydelse:
 
FEJDE-BREV. ( fejde- 1559 osv. fejd- 1815--1881) (numera bl. i historisk framställning l. i vitter stil) (brev innehållande en) krigsförklaring l. utmaning. LPETRI Kr. 10 (1559).
Jag .. sänder / Förrädaren ett fejdebref. HAGBERG ShakSp. 3: 70 (1848; eng. Defiance). (Gustav Adolf) lät .. den svenska hären .. rycka fram för Berlin. Fejdbrefvet hade gått förut. MWEIBULL i IllSvH 4: 217 (1881).  
 
Kanhända det hade något med en utmaning att göra?
 
Mvh, Eva

2002-07-12, 09:05
Svar #2

Utloggad Kaj Janzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1293
  • Senast inloggad: 2022-01-14, 10:41
    • Visa profil
    • www.medeltiden.st
Ett urfejdebrev är motsatsen till ett fejdebrev, d v s ett brev varigenom parterna i en pågående strid avtalar om att denna skall upphöra. Ett flertal urfejdebrev är kända från svensk medeltid, t ex det varigenom Karl Nilssons (kluven sköld) arvingar 1381 ger Bo Jonsson (Grip) ena rætta och witra orfeegdh (urfejd) efter dråpet på den förstnämnde (brevet tryckt i Styffes Bidrag till Skandinaviens historia, del 1, nr 76). Det finns även ett uppslagsord Urfejdebrev i Kulturhistoriskt lexikon för nordisk medeltid, band 19.
 
Med vänlig hälsning
Kaj Janzon

2002-07-12, 10:09
Svar #3

Utloggad Georg Lundblad

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 64
  • Senast inloggad: 2020-01-14, 20:18
    • Visa profil
Tack Eva och tack Kaj. Din förklaring, Kaj, passar
precis den texten som jag har läst och liknar för
övrigt också händelserna i den personskildring
som gav anledning till min förfrågan. Jag läste:
Död före 1412 10/2, då Magnus Bengtsson utfärdade urfejdabrev mot arvingarna efter Harald
Lake, som dödat hans fader.
Hälsningar
Georg

2005-10-17, 22:47
Svar #4

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Hej Kaj,
Äntligen finnar jag detta ord som jag inte funnit ens i K.F. Söderwall, Ordbok öfver Svenska Medeltids-språket; Men jag kanske missat något.
 
Vid Vista häradstinget 1595 skrivs ordet ordfegs breff - möjligen ordfejss breff. (Mest osäker på vad som står efter ordfe..)
Mansboten blev halffempte hundrat mark.
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna