ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Tufsa / Tupsa  (läst 2553 gånger)

2004-11-05, 19:12
läst 2553 gånger

Per Skjöldebrand (Perskj)

Tippi Hedren säger i sin provfilming inför Alfred Hitchcock (Fåglarna, Marnie m.fl.), att hennes namn Tippi kommer från ordet Tufsa. Hon hävdar vidare att det är ett svenskt ord som betyder little girl. Vore intressant att få veta hur hon tänkte - tippi=tufsa=liten flicka. Har aldrig förr hört vare sig Tufsa (om det inte handlar om att tufsa till någon) eller Tippi...
Någon som vet?

2004-11-06, 09:55
Svar #1

Rune Edström (Rune)

Hej
Vad jag tycker det liknar ett smeknamn på den lilla flickan, som sitter i knäet, å blir rufsa om i håret.
mvh
rune

2004-11-06, 10:43
Svar #2

Bernt Thorén

För mig som är uppvuxen i Skaraborg är orden töfsa och täva ord om en pigg liten tjej. Men någon anknytning till tippi känner jag inte till.

2004-11-06, 12:03
Svar #3

Per Skjöldebrand (Perskj)

Tupsa verkar vara det ord som jag borde ha frågat om enl. The Manila Times om svenskättlingen Nathalie Hedren:
Dad was a Swedish immigrant who liked to call her Tupsa, for “sweetheart.” That morphed into Tippi-and stuck. “I think they tried calling me Nathalie in Sunday school, but,” she says, I never answered.” The only other Swedish Hedren knows is translation of the proverb, “a bird in the hand is better than two in the bush,” which she memorized for Birds publicity duty in Sweden.  
 
Per i Örebro

2004-11-06, 12:17
Svar #4

Eivor Andersson (Ema)

Jag känner en äldre dam i Bohuslän, som brukade använda ordet typpa, om man var lite kokett.
 
Hälsn. Eivor

2004-11-06, 19:31
Svar #5

Ellert Peterson

I Närke hette det förr i världen töfsa om en gladlynt, kanske lite slarvig och lättsinnig flicka i uppskattningsvis övre tonåren eller början av 20-åren.

2004-11-07, 00:06
Svar #6

christina forslöf

tufsa till bildn. till tufs, äldre biform till tofs; alltså är bet. egentl.\rufsa till i håret?
allt enligt den intressanta boken Våra ord  Deras uttal och ursprung
 
inget svar här kanske, men inte desto mindre intressant.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna