ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Trögder  (läst 632 gånger)

2003-02-09, 15:20
läst 632 gånger

Jörgen Granroth

Men han bekom inga trögder. Vad menas?
 
Uttrycket förekommet i ett domstolsutdrag från 1620 3/4 på laga ting i Wälinge, Virestad, Kronobergs län
Källa: G.H.A. Allbo dombok 1620 fol. 10

2003-02-10, 00:42
Svar #1

Utloggad Ingegärd Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 668
  • Senast inloggad: 2019-02-15, 23:21
    • Visa profil
Hej Jörgen!
Jag antar, att du citerar ur rättegångsprotokollet ang. Per Folkessons mansbot till sin brors hustru och hennes barn. Jag har läst det som Men hon bekom inga trögder, och jag antog att det syftade på var dotter i den tidigare meningen. De två döttrarna fick ju faktiskt lite mindre än sönerna, och det var tydligen på grund av de saknade trögderna, som modern och barnen inte var nöjda med förlikningen.  
Men vad det var de inte fick, det har jag också funderat på. I Svensk uppslagsbok läste jag, att Trögds härad i  Uppland möjligen fått sitt namn av ordet trög, som var dels ett åkerytmått, dels ett rymdmått för säd, motsvarande 1/6 tunna. Skulle döttrarna möjligen ha fått en viss mängd säd också?  
Hoppas det finns någon som vet lite mer.
Mvh
Ingegärd

2003-02-14, 21:56
Svar #2

Jörgen Granroth

Trögder = fridlysning  
 
Ctat ur domstolsprotokoll mot Nils Nilsson, Vrångeböke, Almundsryd 1616 4/5:  
 
…därföre blev fordb dråparen fullkommeligen härför Rätten frisagder för Åkes arvingar i Vrångeböke och bekom här idag sina fullkommelige trögder, att han efter denne dagen skall vara säker och alldeles ”opledzet” och den som honom härefter för fördb dråp ”quelg” eller anfäktar, den skall hava förverkat Konungs e..?. såsom den där hämnas åt ”sått mål och dött”(<).  
 
Kinnevalds Dombok 1616 4/5 fol. 2v-3.

2003-02-15, 01:55
Svar #3

Utloggad Ingegärd Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 668
  • Senast inloggad: 2019-02-15, 23:21
    • Visa profil
Hej Jörgen!
Den här tolkningen av trögder passar bra mycket bättre än min gissning, och i så fall ska det naturligtvis vara han och inte hon som inte bekom några trögder. Tack ska du ha!
Mvh Ingegärd

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna