ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Tillgognata  (läst 709 gånger)

2005-06-28, 15:04
läst 709 gånger

Utloggad Maiken Arvidsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 290
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 21:26
    • Visa profil
I en skrivelse från 1890-talet finns ordet tillgognata. Av sammanhanget kan jag ana att det kan ha betydelsen ta i anspråk. Kan någon bekräfta min tolkning eller komma med något bättre tolkningsförslag?
 
All hjälp emottages tacksamt, hälsar
Maiken
Maiken Arvidsson

2005-06-28, 22:23
Svar #1

Mats Äsenius

Hej Malken!
Är du säker på att det inte står till-gagna-ta?
Gagn betyder ju nytta, gagna=använda. Det stämmer ju väl med din tolkning.

2005-06-28, 22:32
Svar #2

Utloggad Maiken Arvidsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 290
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 21:26
    • Visa profil
Mycket klokt tänkt, Mats! Skall så snart som möjligt se till att jag får kolla på originalet igen och återkommer då. Det kanske dröjer till nästa vecka.
 
Hälsningar
Maiken
Maiken Arvidsson

2005-06-30, 16:04
Svar #3

Utloggad Maiken Arvidsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 290
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 21:26
    • Visa profil
Hej igen!
Så har jag då kollat på originalet igen och nu tvekar jag verkligen. Det kan knappast bli tillgagnata snarare börjar jag undra om det kan stå tillgonjata. Tur att jag av sammanhanget kan förstå betydelsen. Det är ju fördelen med löpande text jämfört med enstaka namn i kyrkböckerna.
 
Nu är ju detta skrivet i öfvre Norrland så jag börjar undra om det kan ha med dialekten att göra.
 
Hälsningar
Maiken
Maiken Arvidsson

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna