ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Teaterobligation  (läst 1904 gånger)

2010-03-24, 14:25
läst 1904 gånger

Utloggad Jonas Magnusson

  • Jonas Magnusson (www.cognatus.se)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1316
  • Senast inloggad: 2023-12-21, 22:42
    • Visa profil
    • www.cognatus.se
Jag har stött på ordet teaterobligation och så mycket förstår jag att det är något slags värdepapper, förmodligen väldigt likt det vi idag kallar för en obligation. Men var kommer teater i teaterobligation ifrån?
 
Mvh

2010-03-24, 14:36
Svar #1

Utloggad Rolf Hertzman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 180
  • Senast inloggad: 2024-03-02, 11:16
    • Visa profil
Hej!
Följ den här länken på nätet
Du hittar länk till Runeberg och KB som kan vara intressanta
http://www.google.com/search?hl=sv&q=teaterobligation&lr=&aq=f&aqi=&aql=&oq=&gs_ rfai=
 
Hlsn  
Rolf

2010-03-24, 16:47
Svar #2

Utloggad Jonas Magnusson

  • Jonas Magnusson (www.cognatus.se)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1316
  • Senast inloggad: 2023-12-21, 22:42
    • Visa profil
    • www.cognatus.se
Jo, jag kikade lite på Googels sökresultat tidigare och det var utifrån det som jag drog slutsatsen att det handlade om ett värdepapper.
 
I Östergötlands veckoblad 1895-09-27 som finns att läsa  här kan man läsa följande påminnelse till innehavare av teatrerobligationer:
 
Slarfva ej bort teater- obligationer, å hvilka högre eller lägre vinst utfallit, ty obligationen har fortfarande samma värde som förut. Det är endast de så kallade amorteringsvinsterna, som medföra obligationens dödande. Men vanliga vinster kunna falla flera gånger å samma obligation. Man kan således tänka sig, att högsta vinsten skulle kunna två eller flere gånger utfalla på samma obligation. En teaterobligation, på hvilken sådan vinst utfallit, har sålunda fortfarande lika stort värde som hvarje annan.  
 
Vilket borde innebära att en teaterobligation var vad vi idag kallar en premieobligation.
 
Men det vore intressant att få reda på varför det kallas just teater! Var det för att den var avsedd för den stora allmänheten?

2010-03-25, 10:18
Svar #3

Utloggad Bo Berndtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3221
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 10:51
    • Visa profil
Obligationslånet var avsett att finansiera teatern, dess byggande och/eller dess verksamhet, därav namnet Teaterobligation.

2010-03-26, 00:39
Svar #4

Utloggad Steve Palmquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1210
  • Senast inloggad: 2011-12-06, 15:18
    • Visa profil
Ja så var ju konsten och kulturen finansierad innan staten, kommunerna och landstigen intresserade sig så mycket eller efter det att kungen och adeln betalade tribut till denna viktiga samhällsbyggande insatts...Inget märkligt med det...T.o.m. den inte alltför länge sedan uppförda Göteborgs Operan har ju haft en liknande finansieringsgrund. Mina syskon barn fick likande obligationer av deras mormor (min mor) då denna teaterinstitution ersatte tidigare Stora Teatern. Teaterobligationer lever i bästa välmåga fortfarande, tror jag!
 
Mvh Steve

2010-03-26, 00:46
Svar #5

Utloggad Steve Palmquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1210
  • Senast inloggad: 2011-12-06, 15:18
    • Visa profil
P.S. Jag glömde borgarskapets betydelse inte minst under 1800-talet för liknande premieobligationer till konsten och kulturens utveckling! Men även arbetarna och bönderna har ju gjort liknande insatser...just teaterobligationer skulle vara välkomna igen!
 
D.S. Steve

2010-03-26, 09:35
Svar #6

Utloggad Rolf Liljhammar

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 466
  • Senast inloggad: 2010-12-03, 04:58
    • Visa profil
Jag antar att med Teaterobligation avses de obligationer som utfärdades vid Dramatens byggande.
Vid boskiftet efter min morfar, på 50-talet fann vi ett par st sådana,
Tryckta med en sirlig stil och med en bild av dramaten i brevhuvudet.
Det rörde sig om några tior/obligation.
Jag var intresserad av att köpa loss dem från sterbhuset, men den som förvaltade det löste ändå in dem
och undrade ... vad skall du med dem till ...
Jag var litet för ung på den tiden för att få tycka något
 
RolfL

2010-03-26, 09:39
Svar #7

Utloggad Eivor Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 997
  • Senast inloggad: 2015-05-26, 12:02
    • Visa profil
Ja, nu när de tänker stänga Stora Teatern i Göteborg på grund av finansiella problem, så skulle det behövas en insats.
Ett av Göteborgs största kulturhus borde ju ha hög prioritet..
Lindberg som står staty där och donerat så mycket till staden, vänder sig nog i sin grav .
 
Fullständigt chockerande..
Hälsn. Eivor
 
(Meddelandet ändrat av Emba 2010-03-26 09:42)

2010-03-26, 21:38
Svar #8

Utloggad Steve Palmquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1210
  • Senast inloggad: 2011-12-06, 15:18
    • Visa profil
Ja Eivor som så ofta har Du rätt !  
 Stora teatern ÄR ju Göteborg (åtminstone Göteborgs kulturens högborg för mig...!). Denna fantastiska 1800-tals teater med så mycket teaterhistoria. Visst ska vi ha teaterobligationer för att stödja Storans framtid!!!
 
P.S.
 
Jag är teateruppfostrad där även om det inte har med saken att göra, bara som ett litet vittnesmål om vad den ännu under tidigt 70-tal betydde för många teaterintresserade ungdomar med konstnärliga ambitioner (som för en krona satt/stod på tredje raden övre) flera blev också teatermänniskor, men även andra som fick sina ideal grundlagda där! Storan är stadens hjärta!
Bedrich Smetana verkade där på 1800-talet, Folke Abenius, Elsa Marianne von Rosen, Gösta Winbergh, Etienne Glaser och många fler var verksamma där under en av glansperioderna på 1970-talet!
 
Storan är död, Leve Storan!
 
Steve

2011-10-21, 18:48
Svar #9

Utloggad Janet Carlson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 52
  • Senast inloggad: 2017-03-20, 02:40
    • Visa profil
Min farfar Aron Westerlund hade en gammal huvudbok från 1890-talet där han skrev räkningen av hans lön som skomakare i Wigge och divers pengar some gick in och ut.  Det finns flera sidor med betalning från olika människor för en teater obligation. Köpte teater obligation för 13 månaders afbetalning med 2 kronor och 50 öre för hvarje månad. Han måste ha varit en lokal agent med gruppen.  Vet någon vad det betydde?
 
mvh
Janet Carlson
Maple Grove, MN

2011-10-22, 16:52
Svar #10

Utloggad Janet Carlson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 52
  • Senast inloggad: 2017-03-20, 02:40
    • Visa profil
Så, tror man att det var ett slags privat lotteri var flera bonder satsade in deras pengar i en fond med hoppet att en person ska vinna hela saken?  
Eller var det någonting i Stöde området som behövde tillgångar vid denna tiden (1891) och människor skänkte deras pengar för att hjälpa?  Finns det någon som kan berätta mera?
 
mvh
Janet

2011-10-22, 18:59
Svar #11

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Man kunde köpa dessa obligationer, som blev till ett finansiellt stöd för uppförande eller underhållande av en eller flera teatrar (jag vet inte exakt hur det gick till). Därefter kunde ägaren av obligationen/obligationerna vara med och vinna pengar på dessa.
 
Det är möjligt att din farfar var en återförsäljare för dessa obligationer.
Ann-Mari Bäckman

2012-02-02, 07:37
Svar #12

Utloggad Moderator Språk

  • Moderator *****
  • Antal inlägg: 194
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Två olika diskussioner om teaterobligationer slogs ihop. I samband därmed togs hänvisningen från den senare diskussionen till den tidigare diton bort, vilket ger ett något haltande intryck ovan.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna