ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Sädesärla  (läst 680 gånger)

2001-08-26, 07:57
läst 680 gånger

Rick Ekman

Kom under min forskning i kontakt med en notering i en husförhörslängd. Prästen har skrivit sädersärla i kolumnen för lyte m.m.
Har fått hjälp att konfimera att det står så av personal på landsarkivet i Vadstena så tydningen är korrekt. Dock visste ingen av dem vad det kunde stå för.
Någon som har något förslag?
 
Rick

2001-08-26, 12:30
Svar #1

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Sök här - skriv sädesärla i söksträngen - och finn några alternativ - varför inte vippande gång?
Vänligen,
Olle Elm

2002-02-20, 13:04
Svar #2

Per Sundgren

I början av 50-talet bodde jag på Lövudden mellan Tolffors bruk och Lexe nordväst om Gävle.
På andra sidan Gavleån fanns ett hus, som kallades Kattrumpan. Där bodde bland andra en dam, som kallades omväxlande Sädesärlan eller Nattfjärilen eller Bergslärkan. Vad dessa benämningar hade för samband, överlåter jag åt er fantasi att avgöra.
Annars finns ju Olles förklaring, dvs att personen i fråga hade en vippande/vinglade gång orsakad av ngn sorts balansrubbning.

2005-01-27, 18:43
Svar #3

Utloggad Kaj Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 628
  • Senast inloggad: 2009-03-25, 06:41
    • Visa profil
I filmen Fyra nyanser av brunt pratas det om Sädeserland. Det skulle kanske kunna vara den manliga motsvarigheten till Per Sundgrens sädesärla?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna