ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Systerlott  (läst 857 gånger)

2010-12-06, 23:01
läst 857 gånger

Utloggad Martin Brandt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1185
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 10:33
  • Se web för epost: https://brandt.slektforskning.se
    • Visa profil
    • Martin Brandts antavlor
Hej,
 
Vet inte riktigt var jag ska göra av min fråga så det får bli här.
 
Min ana Jöns Jonsson köper systerlotter i Sävdabo, Angerdshestra (F) av hustrun till en annan av mina anor Erik Jonsson i Jordshult, Månsarp samt av hustrun till Måns Månsson i Sandseryd.
 
De kallas systrar så dom två är syskon iallafall... (vardera syster)
 
Men hur ska/kan man tolka systerlott? Är det en benämning på lottens storkel... eller är det att Jöns Jonsson är släkt med systrarna?
 
Jag gissar på det inte visar på nått släktskap utan bara handlar om vad det är för typ av lott. Kan någon förklara hur det ligger till?
 
mvh
Martin

2010-12-06, 23:26
Svar #1

Utloggad Gunnar Håkansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 528
  • Senast inloggad: 2016-01-13, 08:55
    • Visa profil
Hej, Martin!
Du har högst sannolikt rätt i din förmodan, att det handlar om lottens storlek. På landet ärvde ju syster hälften mot broder. (Det var inte så orättvist som det låter, för hon hade ju fått med sig en hemgift tidigare - att hon gifte sig förutsattes.)

2010-12-22, 00:14
Svar #2

Utloggad Martin Brandt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1185
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 10:33
  • Se web för epost: https://brandt.slektforskning.se
    • Visa profil
    • Martin Brandts antavlor
Har efter mycket.. mycket letande hittat att Måns Månssons hustru hette Kerstena Jonsdotter, så därmed är i alla fall en del avklarad. Min ana Erik Jonssons hustru är dotter till Jon Jönsson och hans hustru Rangel Jonsdotter i Sävdabo, den enda Jon som bodde där vid denna tiden (första halvan av 1600-talet)  
 
(Meddelandet ändrat av Martinb 2010-12-22 00:15)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna