ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Syndan = Södra  (läst 600 gånger)

2002-04-13, 23:53
läst 600 gånger

Utloggad Ingegärd Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 668
  • Senast inloggad: 2019-02-15, 23:21
    • Visa profil
1 mars 1626 tingsköttes en full triding af syndan gården i Löfhult i Skattelöfs socken (Småland). Jag vet att en triding är en tredjedel, och jag gissar att syndan betyder södra.
Är det någon som kan bekräfta min gissning eller ge mig en annan översättning?  
Är det här kanske ett danskt ord från början?
Undrar
Ingegärd

2002-04-14, 13:05
Svar #1

Gunnar Ståhl (Gunnars)

Löfhult i Skatelöv i Allbo härad [HR dombok AI:1]. Just det aktuella stället har jag ingen anteckning om, däremot i övrigt en hel del noteringar från denna dombok och efterföljande. Det står t.ex. [sökning i mina anteckningar på väderstreck och på gård]: norra (gård; 1623 8 dec) och öster (gården; 1621, 7 feb) söder (1630, 10 mars) eller vester (uester 1627, 4 sept) gården. - Jag tror mig minnas att jag studsade på texten den 1 mars 1626 och undrade om det var felskrivet - eller om jag läste fel.
I jordaboken för 1631 nämns Jöens i Löffhullt (el. Löfshullt) och Sibbe ibidem, dvs på två skilda skatteobjekt (skattehemman) under Löfhult; kan det ge någon ledtråd (dvs att det handlar om norra och södra gården!).
Antingen är det något gammalt (eller dialektalt) ord - eller också är det felskrivet - tror jag! Skrivningen återkommer inte någon annan gång, säger mig minnesbilden.

2002-04-14, 21:59
Svar #2

Christer Påhlsson

Med den varierande stavningen på den tiden kanske det inte är meningsfullt att diskutera huruvuda det är ett stavfel eller ej. Men en korrekt form är det fråga om, där y/ö & nd/nn ofta växlar:
Syndan / Synnan / Sönnan / Söndan = södra
Mvh

2002-04-15, 01:17
Svar #3

Utloggad Ingegärd Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 668
  • Senast inloggad: 2019-02-15, 23:21
    • Visa profil
Tack Gunnar och Christer!
Nu känner jag mig ganska säker på att det handlar om södra Löfhult. Att det fanns (och finns) ett norra Löfhult vet jag. Av någon anledning uttalas det som om det var ett enda ord (Norralövult) med betoningen på första stavelsen.
Mvh
Ingegärd

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna