ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Svärbroder  (läst 941 gånger)

2001-01-15, 21:47
läst 941 gånger

Gunnar Ståhl

Ett för mig tidigare okänt uttryck: Svärbroder [Kronobergs län; Allbo HR AI:2, 1634 3/3, fol 154].
... hederlig och wellerd herr Lars i Moada och hans suerbroder ehrlig försichtig Zacharias Joensson, på begge deras hustrurs vegnar, ....
Hustrurna är systrar (Karin och Anna) och deras far Anders tidigare kyrkoherde i Moheda.
Inget utfall på svärbroder vid sökning på Rötter och Sv. Ak. ordbok har inte hunnit så långt ännu.
Betydelsen i detta fall är uppenbar, männens hustrur är systrar (att de är systrar är klarlagt även på annat sätt än genom aktuell dombokstext).
 
Har någon träffat på uttrycket förut; med denna betydelse - eller någon annan betydelse?

2002-02-09, 20:23
Svar #1

Utloggad Ingemar Skarpås

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 179
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 15:29
    • Visa profil
Svärbror/Svåger syns var en korrekt definition. Jämför svägerska.
 
Ur en annan synpunkt så var ingifta att betrakta som syskon. Om någon bedrev hor med sin frus syster så var det egentligen ( i laglig mening)  sak som att bedriva incest (med sin syster), och det var belagt med dödstraff.

2006-12-04, 13:43
Svar #2

Monica Fogelqvist (Monifo)

Jag har hittat två uttryck som jag inte får ordning på, men tror att det är samma som ovan, bara det att här handlar det om en svärfader, eller?  
...som Erichs swärfärdh s. Swän Andersson...
  och
...haffuer betalt Erick Erickssons suärfärdher broder i Broo...
Citaten är från en dombok i Värmland 1637.
Tack på förhand!
 /Monica

2006-12-05, 01:27
Svar #3

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2046
  • Senast inloggad: 2023-10-20, 18:52
    • Visa profil
Hej igen, Monica!
 
Tolkar texten precis som det står:
 
1. Erik svärfaders son Sven Andersson. Svärfadern måste alltså vara Anders NN.
 
2. Erik Erikssons svärfaders broder. D v s Anders NN broder i Bro.
 
Hoppas det ger någon fingervisning.
 
Nej, nu måste jag krypa till kojs. Har en viktig uppgift att utföra i morgon.  
 
Återkommer till dig om detta!
 
God natt!
 
/Leif

2006-12-05, 09:02
Svar #4

Monica Fogelqvist (Monifo)

God morgon Leif och tack än en gång!
Du menar alltså att swärfärdh betyder svärfader? Bra! Problemet nu är att saker och ting inte stämmer...
Först måste jag väl erkänna att jag luddade till det med det där s:et i första citatet. Någon punkt stod det inte i domboken, utan den råkade jag bara sätta dit. Jag tolkar nämligen det s:et som salig-inte som son, och på det sättet skriver jag salig i mina egna noteringar, och nu bara kom det av sig självt.
Det oroande här, är att om Erik Erikssons svärfader var salig och hette Sven Andersson, så är det fel någonstans! Enligt vad jag funnit, så borde svärfadern heta Hans!
Det är bara att kavla upp ärmarna och börja om igen!
Vi hörs!
 /Monica

2007-03-18, 07:35
Svar #5

Monica Fogelqvist (Monifo)

Är wärbrodher det samma som ovan utredda svärbroder?
 /Monica

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna