ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Svinringning / Svinsollon  (läst 2442 gånger)

2008-12-11, 12:20
läst 2442 gånger

Kerstin Andersson

I ett jordrevningsprotokoll från 1671 (som citeras i ett enskiftesprotokoll  1806 /Albo härad, Kristianstads län) beskrivs skogen på ett hemman i antalet Svinsollon. Byamännen anger skogen till 150  stycken, men 8:e mans besiktning beräknar den till 80 stycken.
Vad är det man beräknar, är det antalet träd, eller möjligen antalet svin som kan livnära sig på skogen? Jag tycker att både 80 och 150 svin låter mycket för ett hemman. Skogen är troligen bok, eftersom man på ett annat ställe anger att ek saknas. Någon som vet?

2009-01-21, 18:45
Svar #1

Leif Call

Har åtskilliga gånger stött på ordet Svinringning, man köpte ståltråd till Svinringning, hämtat från byhandlingar Lunds by i Gladhammar 1830.
Kan det vara så att galtar som kunde vara besvärliga försågs med en nosring.
Vidare har jag hört att prästen i församlingen var den som tillhandahöll tjuren när det gäller nötkreatur och galt när det gällde grisen. Någon som kan ge en mera fullödig information.

2009-01-21, 22:28
Svar #2

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
I byggningabalken 11:4 står följande:
Då tjäle är ur jord, skola svin ringade vara. Träffas oringade svin
den tid utom ägarens hägnad eller å allmän väg, tage den, som vill och
gitter, dem upp, och löse ägaren dem igen av honom med fem daler för
vartdera. Vill ägaren ej lösa, stämme då den, som upptog, till rätten,
och betale ägaren dubbelt för vart svin. KF 7 mars 1855
(Källa: Min Sveriges Rikes Lag från 1976)
Jag har för mig att ringen hindrade svinen från bökande
Vänligen,
Olle Elm
Vänligen,
Olle Elm

2009-01-21, 22:34
Svar #3

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Hittade en lagtext från Byggninga Balk 1.1.1734/2 som låter ändå trevligare:
4 §  
Tå kiäle ur jorden är, skola svin ringade vara, at the ej måge rota up gräsmarken, och vare Brofogde skyldig, at hafva noga acht ther å. Tage ock up. eller märke alla the svin, som han oringada finner, och löse ägaren them igen af honom, med två marck för hvarthera. Vil ej ägaren them lösa; stemme Brofogde honom för Rätta, och betale tå ägaren til Brofogde dubbelt för hvart svin. Försummar Brofogde thetta, böte en daler, och tage then, som vil och gitter the oringada svinen, helst han, som them å sina ägor finner, och skada lider, och niute samma rätt, som Brofogde.
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2009-01-21, 23:42
Svar #4

Kerstin Andersson

Hej Olle
Intressant med svinen i Byggningabalken. Eftersom svinen skulle vara märkta, hade kanske bönderna dem tillsammans t ex i skog. Har du möjligen stött på uttrycket Svinsollon som ett mått på skog? Träd eller svin?
Med vänlig hälsning
Kerstin

2009-01-22, 07:20
Svar #5

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Hej,
Nej det ordet kommer jag inte ihåg  att jag sett i mina domboksstudier, men å andra sidan har vi kanske inte haft så mycket ollonskogar i Vista och Norra Vedbo härader där jag håller till.
Vänlligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2009-01-22, 08:04
Svar #6

Utloggad Rune Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1331
  • Senast inloggad: 2018-01-28, 11:18
    • Visa profil
Kerstin! Nordisk Kultur gav 1936 ut boken Mått och vikt i de nordiska länderna omfattande tiden fram 1500-talet. I den danska avdelningen finns svinsollon med och då gäller det antalet svin. Jag har läst igenom avsnittet ett par gånger och gör sammanfattningen - tagit del men ej förstått.
 
Jag skulle försöka göra egna kommentarer till detta, men har råkat ut för något annat. Just nu förestår en magnetröntgen av höger öga och vad för svar detta ger, avgör vidare åtgärd. Forskning, svar på inlägg här blir det nu lite si och så med. Var sak har sin tid men jag är optimist.
 
Mvh/Rune

2009-01-22, 09:19
Svar #7

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
När jag söker på antikvariat.net hittar jag några  
AAKJÆR, SVEND (UTG) Maal og vægt. / Mått och vikt. Köpenhamn & Oslo & Stockholm 1936. ( ¶ Behandlar mått och vikt genom tiderna i respektive Sverige, Danmark och Norge, skrivet på respektive språk. (Nordisk kultur, 30.) På en av dem står Albert Bonniers förlag, men det kanske är fel.
Rune, Har Du möjlighet att scanna avsnittet och lägga in det här? Det skulle vara intressant att ta del.
Jag kom på att använda den fina funktionen Google boksökning, http://books.google.com där man träffar på scannade  delar av böcker och ibland hela. Dock hittar jag inte boken där.
Svinsollon finns dock nämnt i texten här t ex.
Vänligen,
Olle
 
(Meddelandet ändrat av smol den 22 januari, 2009)
Vänligen,
Olle Elm

2009-01-22, 15:48
Svar #8

Utloggad Rune Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1331
  • Senast inloggad: 2018-01-28, 11:18
    • Visa profil
Olle!
 
Precis hemkommen från Värnamo gör jag så här. Jag har ännu inte lärt mig lägga in bild (inte ovanligt för oss äldre) som komplement till min text utan skickar sidorna till din adress. Sedan får du sätta de grå cellerna i arbete om det är stycketal, en skatt baserad på arealen eller något annat.
Dessutom lägga in sidorna här i ditt inlägg!
 
Mvh/Rune

2009-01-22, 18:41
Svar #9

Kerstin Andersson

Rune och Olle,
Tack för ert intresse,jag ser fram emot att få del av den text Rune nämner. Det lutar väl åt att det är antalet svin? Det jordrevningsprotokoll jag fann uttrycket i är från 1671, alltså bara några år efter att Skåne blev svenskt, så om det är ett danskt mått är det väl möjligt att det fanns kvar här.
Rune, hoppas allt går bra med din magnetröntgen.
Med vänlig hälsning
Kerstin

2009-01-22, 22:01
Svar #10

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Försöker lägg in lite text och kommentera. (Sitter inte vid standarddatorn).
Artikeln handlar om Stykketal og andre maal - som jag översätter Stycketal och andra mått.
Här redogörs för en mängd olika benämningar på mått och hur dessa är relaterade till varandra; Där först svinollon dyker upp är i följande:
Vänligen,
Olle Elm

2009-01-22, 22:08
Svar #11

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Det är inte enkelt att begripa sig på meningen med alla dessa jämförelser och vad de egentligen syftar på - annat än det som konkret står.
Nästa gång begreppet dyker upp är i följande text:

Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2009-01-22, 22:16
Svar #12

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Byamännen anger skogen till 150 stycken, men 8:e mans besiktning beräknar den till 80 stycken [svinsollon].
Om man jämför med ovanstående skulle detta kunna betyda ett värde - men jag undrar om det är rätt uppfattat. Jag tycker mig inte finna något om ytmått i den delen av artikeln som Du sände mig Rune.
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2009-01-23, 23:34
Svar #13

Kerstin Andersson

Utifrån texterna tycker jag också att det verkar vara ett värde, ett mått som används för att taxera värdet på skogen utifrån hur många svin som kan livnära sig där och kan omsättas i ett penningvärde - liksom skeppor används för åkerjord och lass (hö) används för ängsmark?
Med vänlig hälsning
Kerstin

2009-01-28, 10:50
Svar #14

Leif Call

Hej Olle Elm, tack för uppgifterna om svinringningen. I vår by brukades allt gemensamt ända fram till 1920-talet (8 hushåll) svinringningen företogs flera gånger under året inte just då när tjälen gått ur jorden.Enligt byhandlingarna.
Med vänlig hälsning
Leif Call Lunds by, Gladhammar

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna