ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Strökrage  (läst 1137 gånger)

2012-12-22, 11:30
läst 1137 gånger

Utloggad Anton Rosendahl

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 809
  • Senast inloggad: 2020-11-20, 15:16
    • Visa profil
Hej.
 
Jag stötte på ovanstående ord i en bouppteckning från 1883. Är det någon som vet vad det betyder? Förmodligen är det väl något slags klädesplagg. Jag är säker på att det står strökrage och inte stödkrage som man kan tro. Jag har googlat och letat i olika böcker, men utan resultat.
 
Tacksam för hjälp med innebörden av detta ord.
 
Mvh Anton

2012-12-22, 18:09
Svar #1

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5035
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 22:32
    • Visa profil
Som du säger finns inte ordet att hitta på internet, inte ens i den eminenta Svenska Akademiens Ordbok finns ordet beskrivet. Dock gjorde jag ett fynd som antyder att det har att göra med hästar och slädfärd. Numera avlidne stjärnadvokaten Henning Sjöström gav 1963 ut boken Vägen från byn, som verkar vara självbiografisk. I denna bok kan man på sidorna 86 och 105 läsa:
Johan gjorde hästen klar med skakelklocka och strökrage uppsatt i selen. Men han spände inte för risslan. Han skulle invänta julotteskjutsarna från Renbergsvattnet. Det brukade komma 15 - 20 ekipage i rad därifrån.
 
Två dagar senare dog Viktor. Han begravdes en grå decembersöndag. Många i byn följde honom till graven. Ett tiotal hästar travade lugnt över isen med begravningsgäster i risslorna. Varken skakelklockorna eller strökrage muntrade upp slädfärden,....
Kan det vara någon form av utsmyckning till slädarna? Med tanke på att Sjöström nämner föremålet så sent som 1963 bör det ju ha överlevt tiden 1883-1963, men ändå tycks det vara näst intill okänt?
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2012-12-22, 19:40
Svar #2

Utloggad Rune Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1331
  • Senast inloggad: 2018-01-28, 11:18
    • Visa profil
Fanns strökragen upptagen ibland körredskap? I så fall kunde man tänka sig att det är en höpåse (foderpåse)

2012-12-22, 19:42
Svar #3

Utloggad Kjell Arvidsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 172
  • Senast inloggad: 2015-05-11, 11:32
    • Visa profil
    • kjell.smult.com
Min tolkning av detta är:
 
En säck med hö hängdes på hästens huvud, så att den själv kunde äta av ströet då den själv ville göra så
Södra Småland

2012-12-22, 19:45
Svar #4

Utloggad Anton Rosendahl

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 809
  • Senast inloggad: 2020-11-20, 15:16
    • Visa profil
Strökragen finns upptagen under kategorin diverse bland t.ex. sehl (sele) och fotsock. Efter strökrage kommer wedsåg. AID:v194821.b5420.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna