ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Stolested  (läst 1008 gånger)

2002-01-09, 23:18
läst 1008 gånger

Utloggad Gunnar Carlin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 393
  • Senast inloggad: 2009-03-19, 11:23
    • Visa profil
I räkenskaperna för S. Petri kyrka i Malmö 1578 finns en rubrik Penninge opburit til Stedsmål aff Stolestede i Kierken. Därunder har en ana till mig betalat 4 mark för ett stolestede, men vad betyder stolestede/stedsmål. Köpte eller hyrde man en plats i kyrkan? I så fall varför?

2002-01-10, 08:43
Svar #1

Utloggad Mikael Persson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1357
  • Senast inloggad: 2022-01-17, 11:31
    • Visa profil
Ja, man betalade för de platser man hade i kyrkan! Jag har dock inte uppfattat det som att det var någon slags auktion på platserna, så att de gick till högstbjudande. Det verkar snarare - av vad jag sett, vilket inte är just denna längd - som om de 'finaste' familjerna hade de bästa platserna, och betalade en 'gåva' för dessa platser. Att det heter 'stedsmål' antyder ju dock att man har just bett om en särskild plats.
Och varför? Kyrkan har alltid varit duktig på att ta betalt. Jämför också gärna med avgifter för dop, vigslar och begravningar. Eller med att kyrkoräkenskaperna ofta är de äldsta bevarade handlingarna i kyrkoarkiven. (För övrigt är dessa ofta en ganska givande - om än förbisedd - källa, rent personhistoriskt.)
(Man kan kanske också jämföra med följande uppmaning till de kristna: 'Ni har fått för intet, så ge för intet.')
 
Hälsningar
Mikael

2002-01-10, 11:02
Svar #2

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Ett annat ord som användes var stolastånd. I Kisa kyrkoräkenskaper kan man läsa (C:2 pag 3). 1606 - 1608  
jtem när Soknastemma höldz och sokna till
ernade här Nielsa hustru stolastånd i kijsa gaff
han till kiörkia rugh
Men jag har också funnit ordet stolerum.
1662 står det om både Elias i Kölfors och Håkan i Fubbetorp för Stolerum i koren.
Vänligen,
Olle Elm

2002-01-10, 11:47
Svar #3

Utloggad Gunnar Carlin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 393
  • Senast inloggad: 2009-03-19, 11:23
    • Visa profil
Intressant!
Vad gäller S:t Petri är det bara 3-10 personer ungefär som betalar stedsmål varje år, och det är inte samma personer år från år. Det stämmer säkert att det är fina familjer.  
Min ana, Willum Dirichsen, betalade 1578 för en plats som det uttryckligen sägs att hans svärfar (död sedan 30 år tillbaka!) Basse remesnire tidigare haft. Han betalar även samma år för en annan plats, och i den anteckningen nämns Hans Bynger (också död sedan 30 år tillbaka!), som jag tror är hans morfar - men det är det som skall bevisas. Tyvärr kan jag inte läsa hela texten, men varför skulle man nämna tidigare innehavare i räkenskaperna? Var det skryt att man övertagit så fina platser?

2002-02-09, 20:39
Svar #4

Utloggad Ingemar Skarpås

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 183
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 12:00
    • Visa profil
Att en person inte betalade varje år för de finare platserna (på högra sidan av gången) är förmodligen inte så konstigt. Jesus skulle ju på dommedagen samla alla och sortera upp dem på höger resp vänster sida allt efter deras gärningar. Jag tror också att jag sett att man köpte, åtminstone i vissa delar av landet, inte bara en stol, utan en hel bänk, för allt husfolk/manfolk på gården. Jag tror också att perioden inte var per år utan för ett antal år, kanske t o m på livstid!?

2002-02-17, 21:05
Svar #5

Lotta Nordin (Lotta)

Ett upphittat stolfall i Tveta härads dombok, Jönköpings län:
 
1659 8 juni:
 
Samma dag kom för rätten den kongl Göta rikes hovrätts sekreterare välbetrodde Olof Gammal klagandes över assessoren välbetrodde Petter Dobber det han uti en folkrik församling och stor frekventia honom hade beskyllt och utropat för en våldsverkare, i det han uti Sandseryds kyrka med församlingens lov och minne hade byggt en stol det han med skäl och vittne vill bevisa, vartill välbemälte assessor svarar det herr sekreteraren haver olagligen byggt denne stol ovanför hans stol och på hans grav, honom till prejudits och förtret, herr sekreteraren svarar det han icke företager den aktion om byggningen skall vara laglig eller olaglig, utan vill veta om han skall vara en våldsverkare som assessoren honom beskyller, förskjutandes sig inuppå sine hemulsmän som är hela församlingen. Assessoren Dobber svarar och säger sekreterarens hemulsmän tillika med honom hava gjort uti detta stolbyggandet honom orätt, och där med honom äro hans avundsmän, sekreteraren allegerar det 5, 18, 25 kap ByggnB och hans hemulsmän producerades. Först kyrkoherren herr Måns i Sandseryd, vilken berättar det sekreteraren haver honom ombedit att tillåtas få bygga en stol uti kyrkan, var till herr Måns haver svarat det han vill tala med församlingen, emedan hon skall uppehålla kyrkan det herr Måns säger sig hava gjort, och hon svarat det hon vill se till varest hon kan finna något lagligt ställe eller rum för herr sekreteraren och hans hustru. Och där detta finnes skall det gärna vara upplåtit, och han för sin person icke allena haver tillåtit någon bygga. Sekreteraren haver begärat bygga neder uti kyrkan men församlingen haver ultro lovat honom bygga framme uti kyrkan, det församlingen offentligen här in för sittande rätten bekänner.
Rätten haver tagit denne tvist och kontroversia uti betänkande, befinnandes icke olagligt vara där att översända consistorio ecclesiastico 1) att rannsaka och decidera om lagligt byggt är, sedan om en församling skall hava makt att tillstädja någon uti en kyrka att bygga, vilket när av consistorio är rannsakat och avdömt skall denne rätt om våldsverkan och de här av förflutne beskyllningar rannsaka och döma. Emot denne resolution haver sekreteraren kastat uti rätten 3 marker dem nämnden haver emottagit.
 
Jag har inte hittat något mer om det i domboken.  
 
Mvh//
Lotta

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna