ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Spektakelbiljett  (läst 686 gånger)

2003-03-10, 23:26
läst 686 gånger

Utloggad Peter Borg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1024
  • Senast inloggad: 2018-12-15, 12:53
    • Visa profil
Har läst en dagbok skriven av en Amerikaresenär år 1870. Han berättar om en reskamrat som har löst spektakelbiljett och därför inte åtnjuter samma fördelar som de andra emigranterna.
Vad är en spektakelbiljett? Är det något liknande som en så kallad amerikaväst där man kunde köpa i stort sett ny identitet även om man inte hade så att säga godkänt flyttningsbetyg från Sverige? Någon som har hört ordet förut?
 
MvH
Peter Borg

2004-12-09, 10:47
Svar #1

Utloggad Leszek Bonikowski

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 22
  • Senast inloggad: 2009-02-09, 15:35
    • Visa profil
    • www.sfhm.se/templates/pages/ArmeExhibitionPage____2988.aspx?epslanguage=EN
Följande står i Kamrer Lassman av Emilie Flygare-Carlén
 
?Nå, min vän, icke skola vi just ta seden efter dem! Nöja de sig icke med en smörgås och kallt kött till en kopp te, så få de låta bli. Det beror ju alltid på oss själva att ha det som vi vilja. Dessutom har jag icke på länge begärt någon spektakelbiljett, och sista veckan har jag till och med sparat in två riksdaler, för att kunna ha litet i beredskap, i fall de skulle komma. Du ser jag tänker förut, på det att du icke må behöva vara orolig och tro det skulle kosta något.? 
 
Vet dock inte säkert vad spektakelbiljett innebär. Antagligen något för den snåle eller sparsamme, eller fattige.

2004-12-09, 14:54
Svar #2

Bo Nordenfors (Nob)

Teaterbiljett torde avses.  
 
För närmare information se
http://www.lysator.liu.se/runeberg/svetym/0921.html (Svensk Etymologisk ordbok)
 
Bo N.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna