ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Spanskrör  (läst 2489 gånger)

2004-11-09, 11:02
läst 2489 gånger

Utloggad Lotta Karlsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 607
  • Senast inloggad: 2022-04-15, 20:36
    • Visa profil
Spanströr med silfwer holk och Benknapp finns under rubriken den aflidnes gångkläder i en bouppteckning från Småland 1803.
Kan någon förklara? Skulle det kunna vara en promenadkäpp?
 
Mvh Lotta

2004-11-09, 11:23
Svar #1

Utloggad Anna-Carin Betzén

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1112
  • Senast inloggad: 2019-10-28, 20:07
    • Visa profil
    • www.btz.se
Jo, spanskrör är en käpp (i SAOB framgår att det egentligen är materialet den görs av som heter spanskrör). Jag kan tänka mig att benknappen var handtaget och silverholken skoningen nertill.

2004-11-09, 16:30
Svar #2

Utloggad Lotta Karlsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 607
  • Senast inloggad: 2022-04-15, 20:36
    • Visa profil
Tack Anna-Carin för hjälpen!
Det hade varit kul att få se en gammal bild på en sådan käpp!
 
mvh Lotta

2004-11-10, 10:29
Svar #3

Utloggad Bengt Rur

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 305
  • Senast inloggad: 2023-10-20, 19:12
    • Visa profil
Anna-Carin! Tycker du inte att det skulle vara lite väl lyxigt med en doppsko av silver?
 
Så här tror jag att spanskröret såg ut. Längst ner en doppsko av järn, sedan själva käppen (= röret), och sedan till prydnad och som handtag ett runt silverbeslag (holken) och så överst den benknapp som höll silverholken på plats.
 
En titt i SAOB hjälpte mig på traven vid dessa funderingar.
 
Hälsning, Bengt

2004-11-10, 11:59
Svar #4

Utloggad Anna-Carin Betzén

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1112
  • Senast inloggad: 2019-10-28, 20:07
    • Visa profil
    • www.btz.se
Bengt,  
 
Du har säkert rätt i att silverholken satt upptill och att doppskon var av ett enklare material! Däremot är jag tveksam till att holken skulle vara handtaget, jag tror snarare att knappen var käppens knopp och holken var ett ringformigt beslag som höll fast den (se nedan). Nåja, jag har ingen speciallitteratur om käppar så jag kan bara gissa.
 
Knapp i SAOB: numera i sht om liten kula l. knopp på käpp, svärdsfäste o. d.)  
 
Holk i SAOB: (metall)ring som omfattar o. giver stadga åt ngt (t. ex. änden av värktygsskaft); förr äv. i utvidgad anv., om (urspr. hylsformigt) metallbeslag (t. ex. på käpp).
 
Jag läste f.ö. att spanskt rör fås från rottingpalmen Calamus Rotang; det är stammarna som befriats från sitt yttre hölje. Spanskrör verkar alltså vara samma sak som rotting.

2004-11-10, 16:22
Svar #5

Utloggad Bengt Rur

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 305
  • Senast inloggad: 2023-10-20, 19:12
    • Visa profil
Anna-Carin! Tror nog att vi är överens i sak. Är knoppen tillräckligt stor blir den ett handtag. Annars inte. Kan lätt föreställa mig din käpp med stor fin knopp och silverhylsan (holken) därunder.
 
Jag har inte varit käppintresserad tidigare. Men nu blir det andra bullar. Skall försöka komma ihåg att göra observationer när tillfälle ges.
 
Hälsning, Bengt

2004-11-10, 17:09
Svar #6

Utloggad Ingrid Månsson Lagergren

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 93
  • Senast inloggad: 2012-11-25, 12:29
    • Visa profil
Hej
Kul fråga, som inspirerade till en sökning på Google och varvid jag hittade följande:
 I högra handen håller han kyrkkäppen. Den är ett spanskrör som är järnskodd nedtill. Överst är en kula av silver eller mässing. Han stöder sig icke på käppen när han går till kyrkan utan håller käppen så att kulan syns.
Finns med bild, om än otydligt på sid
http://www.engholm.no/sl%C3%A4ktkr%C3%B6nika/bengt_svensson.malinsmorfar.htm
Mvh
Ingrid ML

2004-11-10, 19:28
Svar #7

Utloggad Anna-Carin Betzén

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1112
  • Senast inloggad: 2019-10-28, 20:07
    • Visa profil
    • www.btz.se
Bengt,  
 
Du har nog rätt igen, båda tolkningarna är möjliga!
 
Jag såg några käppar i en antikaffär för ett tag sedan, det var mest trista bambu(?)käppar som övergick i en rejäl krycka upptill, men också en riktigt rar damkäpp med metallkrycka med pressad jugend-dekor. Fast den var såpass smäcker och lättböjlig att den säkert bara var för syns skull. Om jag hittar en snygg och funktionell gammal käpp någon gång ska jag köpa den och ställa undan den tills jag behöver den...

2004-11-10, 21:44
Svar #8

Utloggad Kurt Nilsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 44
  • Senast inloggad: 2009-07-23, 19:29
    • Visa profil
Gabriel Liedström,bruksförvaltaren på Lersjöfors lilla koppar-och manufakturhammare vid Lersjöfors i Sunne lämnar efter sig om inte annat så i vart fall en läsvärd bouppteckning. Och där kan man se att han ägde en Kiäpp laquerad med runstaf ritad på. Uppger hans högt bedröfwade enkia Ingri Greta Nyqvist och året var 1757.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna